[cat] La intel·ligència artificial (IA) es refereix a la capacitat de màquines i de
sistemes per a realitzar tasques que demanden, habitualment, intel·ligència
humana. Així parlem de IA davant situacions de reconeixement de patrons,
d’aprenentatge, de presa de decisions o d’anàlisi de determinades
problemàtiques.
El fet de delegar en sistemes automàtics allò que fins ara només era capaç la
intel·ligència humana obre un ventall de qüestions i de debats amb elevada
transcendència en àmbits molt diversos de la nostra vida. Debats ètics, debats
sobre el futur del treball, etc. són recurrents en la premsa diària i plantegen
reptes de profunditat.
En aquest treball ens centrem en com podem utilitzar la IA en el camp de
l’educació, i en com és un element disruptiu que no podem obviar. La IA pot ser
una oportunitat per a transformar els processos d’ensenyament i hem de
superar el debat simple sobre permetre’n o no l’ús a l’estudiantat, cosa que
equipararia el debat a l’ús o no del mòbil dins l’aula. Ens interessa anar molt
més enllà.
Aquí es destaca com la IA pot ser utilitzada en la tasca docent. Mitjançant
algoritmes d’aprenentatge automàtic es poden analitzar dades d’estudiants,
rendiment, preferències i estils d’aprenentatge que poden ajudar a acostar i
adaptar continguts a les necessitats individuals (cosa que podem lligar amb el
que demana la legislació educativa actual). Això hem de fer que impacti en la
millora de la qualitat de l’ensenyament, augmentar la motivació i incidir en la
seva evolució acadèmica. La IA també pot ser utilitzada per a automatitzar tasques educatives, agilitzar
les correccions, avaluar el coneixement i donar retroaccions personalitzades i
de valor. Això, lluny de ser un problema, és vist com una possibilitat de guanyar
temps i de permetre, als docents, de centrar-se en les tasques de major valor,
com són l’atenció individualitzada o la creació de continguts.
L’accés a l’educació també pot millorar sensiblement amb eines d’IA. La
traducció automàtica o el reconeixement de veu són exemples de com pot
incidir en la superació de barreres lingüístiques o de capacitats diverses.
Per tant, l’enfoc del treball intenta aportar idees de com beneficiar-se de la IA en
l’aula en una visió de 360º, impactant en disseny, metodologia i avaluació per a
afavorir el procés d’aprenentatge de l’alumnat. Això, sense oblidar les
contraindicacions i contradiccions en l’ús d’una tecnologia tan inicial i a l’hora
tan trencadora com la IA.
En aquest sentit el treball entra en l’aplicació a l’aula, concretant com pot ser
emprat en assignatures del departament d’Economia en un CFGS Administratiu
i veient com la IA permet l’ús de tutors i bots virtuals que responen
immediatament als dubtes dels alumnes també en el seu procés d’estudi a
casa, millora les habilitats docents en dotar-se de noves eines i tenir accés a
nous temes i recursos a desenvolupar, permet l’adaptació immediata a alumnes
amb necessitats, possibilita crear activitats a l’instant dins de l’aula sense
necessitat d’espera i permet conèixer amb models d’anàlisi i establiment de
correlacions amb major profunditat l’alumne des del moment mateix de
l’admissió al centre. Tot en pro d’una tasca educativa de major qualitat.