[cat] Un dels reptes més importants del segle XXI és avançar cap a la inclusió
educativa, per garantir el dret de tot l’alumnat a una educació de qualitat i
equitativa i complir amb l’article 24 de la Convenció dels Drets de les Persones
amb Discapacitat (art. 24 ONU, 2006). Per altra banda, la incorporació dins el
currículum educatiu de valors com la sostenibilitat s’ha fet essencial per poder
promoure un desenvolupament humà sostenible i fer front al canvi climàtic, un
dels majors desafiaments al qual la humanitat s’enfronta avui en dia, tal i com
queda establert als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS endavant)
de l’Agenda 2030. Afrontar ambdós reptes, avançar cap un sistema educatiu
inclusiu i establir un compromís amb un món més sostenible des de l’educació
com a motor de canvi al qual hi participi tothom, precisa de plantejaments
educatius que contribueixin, per una banda, a la detecció, identificació i
eliminació de barreres que dificulten i limiten la presència, participació i
aprenentatge de tot l’alumnat i, per una altra, a l’organització de la resposta
educativa i la posada en marxa de les mesures i els suports que precisen tot
els alumnes per aprendre i participar amb garanties d’èxit educatiu.
En el present treball final de màster (TFM endavant) es presenta una proposta
didàctica inclusiva basada en l’aplicació de la gamificació dins una aula de 1r
d’ESO de Biologia i Geologia. En concret, es realitza un Breakout educatiu que
té presents els 3 principis del Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA
endavant), per tal de reduir (i a ser possible eliminar) la presència de les
barreres detectades dins el context. A través d’aquest enfocament curricular
accessible, flexible i obert es presenten als alumnes diversos reptes relacionats
amb el saber bàsic d’Ecologia i Sostenibilitat que han de superar de forma
cooperativa. Es pretén realitzar una experiència d’aprenentatge significativa i
competencial, ajustada a les necessitats, capacitats i interessos de tots els
alumnes, fomentant la col·laboració entre iguals, així com la comunicació i la
motivació per aprendre de tots els alumnes. A més, s’espera un aprenentatge
en torn dels valors sostenibles i l’adquisició de la responsabilitat ciutadana de
protegir i preservar el nostre planeta.