dc.contributor |
Ruiz Aguilera, Daniel |
|
dc.contributor.author |
Pascual Fernández, Arnau |
|
dc.date |
2023 |
|
dc.date.accessioned |
2025-05-12T10:52:10Z |
|
dc.date.issued |
2023-07-17 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/170188 |
|
dc.description.abstract |
[cat] La introducció dels nombres enters a l’aula sol venir acompanyada de nombroses
dificultats i una de les principals motivacions dels professors és aconseguir reduir
aquestes dificultats el màxim possible. Aquest treball pretén estudiar les
investigacions més recents sobre la història i epistemologia dels nombres enters,
i combinar-ho amb l’estudi dels principals mètodes actuals d’ensenyament dels
nombres enters per identificar l’origen de les dificultats.
Per una banda, l’estudi històric i epistemològic ha posat de relleus que existeixen
dificultats relacionades amb la naturalesa històrica dels enters, anomenades
obstacles epistemològics, que tenen a veure amb la concepció històrica del
nombre com a mesura. Per l’altra banda, la consideració d’aquests obstacles
epistemològics dins l’anàlisi dels mètodes d’ensenyament dels enters ha posat
de manifest que el principal mètode actual, els models concrets, reforcen aquests
obstacles i es necessari una nova transposició didàctica que respecti les raons
històriques i provoqui una ruptura entre l’aritmètica i l’àlgebra, aquest nou model
és l’enfocament algebraic.
El treball pretén combinar els dos anàlisis per elaborar una proposta innovadora
d’introducció dels enters basada en l’àlgebra entesa com a instrument de
modelització. La proposta didàctica és una seqüència de problemes que explica
les operacions amb enters a partir de la manipulació d’expressions algebraiques.
La proposta es desenvolupa per grups de treball i s’avalua mitjançant les
observacions del professor i l’autoavaluació de l’alumnat. |
ca |
dc.format |
application/pdf |
|
dc.language.iso |
cat |
ca |
dc.publisher |
Universitat de les Illes Balears |
|
dc.rights |
all rights reserved |
|
dc.subject |
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure |
ca |
dc.subject |
371 - Organització i gestió de l'educació i de l'ensenyament |
ca |
dc.subject |
51 - Matemàtiques |
ca |
dc.subject.other |
Nombres enters |
ca |
dc.subject.other |
Entorn algebraic |
ca |
dc.subject.other |
Resolució de problemes |
ca |
dc.title |
Anàlisi de les actuals perspectives per introduir els nombres enters a l’aula |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
dc.date.updated |
2024-06-03T11:29:00Z |
|
dc.date.embargoEndDate |
info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01 |
|
dc.embargo |
2050-01-01 |
|
dc.rights.accessRights |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
|