[cat] La transició de l'educació primària a l'educació secundària obligatòria
representa un moment decisiu en la vida acadèmica dels estudiants,
caracteritzat per canvis significatius en diversos aspectes de la seva
experiència educativa. Sota la hipòtesi que aquest pas presenta grans
dificultats a causa del canvi de centre educatiu, la interacció amb nous
companys i el professorat, així com la creixent pressió acadèmica, es planteja
l'ús d'un enfocament metodològic qualitatiu per aprofundir en la comprensió
d'aquest fenomen.Des d’aquest punt de partida, es pretén realitzar un estudi sobre els diferents
mecanismes per afavorir la coordinació entre les diferents etapes recollits en el
pla específic corresponent que forma part de la concreció curricular. Aquest
estudi contempla també centres d'educació primària adscrits a centres
d'educació secundària obligatòria, que han de preveure també, en un pla
específic, les mesures de coordinació pedagògica amb els centres d'educació
secundària obligatòria.
Aquest treball aspira, a més, a traslladar-se a la realitat educativa mitjançant
l'aplicació de propostes amb l'objectiu de corroborar la hipòtesi establerta. Així,
es pretén no sols visibilitzar i analitzar l'impacte del pas de l’educació primària a
l’educació secundària obligatòria des d'una perspectiva teòrica, sinó també
integrar una dimensió pràctica que permeti una comprensió més holística de la
qüestió.
És rellevant assenyalar que aquest treball pretén aportar contribucions
significatives en diversos àmbits com el psicoevolutiu o l’emocional, entre
d’altres, així com utilitzar la transferència dels aprenentatges per traslladar-los
als entorns propers dels alumnes, millorant així l’adquisició i el
desenvolupament de les competències dels estudiants, reduir l'absentisme
escolar i promoure la conscienciació sobre la importància dels estudis entre
l'alumnat d’educació secundària obligatòria. Mitjançant una investigació
rigorosa i una implementació prudent de les seves troballes, es pretén generar
coneixement útil i aplicable que contribueixi a millorar l'experiència educativa
dels estudiants en aquesta etapa educativa clau en el seu desenvolupament.