[cat] L'enfocament d'aquest treball gira entorn de la creació d'una proposta d'intervenció
socioeducativa destinada a millorar el benestar social i emocional dels estudiants nouvinguts
als instituts de secundària de les Illes Balears. La proposta "Arrels i ales, d’on vens i on vas?",
consisteix en una caixa de recursos educatius innovadora, amb continguts interactius i lúdics,
dirigida específicament als estudiants que s'incorporen tardanament als instituts. Aquest recurs
té com a objectiu promoure el benestar de l'alumnat nouvingut, tenint en compte les seves
característiques i necessitats. En aquest context, s'integra el del dol migratori com un aspecte
fonamental a abordar dins de la proposta, reconeixent la importància d'acompanyar
emocionalment a aquests estudiants en el seu procés d'adaptació a un nou context educatiu i
social. A través d'una exhaustiva revisió de la realitat migratòria a les Illes Balears,
s'identifiquen les necessitats socials i emocionals d'aquest col·lectiu, incloent les
conseqüències socioafectives de la migració. Des d'un enfocament teòric, s'aborda la situació
actual de la migració a Espanya i a les Illes Balears, així com les fases del procés migratori, les
necessitats del col·lectiu i els estressors socials i culturals associats a la migració. Es ressalta
la importància d'un enfocament global en l'atenció a aquests estudiants, que inclogui el
benestar, les habilitats socials i emocionals, i la intervenció socioeducativa dels PSC en
l'alumnat d'incorporació tardana als instituts.
[eng] The focus of this work revolves around the creation of a socio-educational intervention proposal
aimed at improving the social and emotional well-being of students newly arrived at secondary
schools in the Balearic Islands. The proposal "Roots and wings, where do you come from and
where are you going?" consists of an innovative educational resource box, with interactive and
playful content, aimed specifically at students who join high schools late. This resource aims to
promote the well-being of newly arrived students, taking into account their characteristics and
needs. In this context, migratory mourning is integrated as a fundamental aspect to be
addressed within the proposal, recognizing the importance of emotionally accompanying these
students in their process of adaptation to a new educational and social context. Through an
exhaustive review of the migratory reality in the Balearic Islands, the social and emotional needs
of this group are identified, including the socio-affective consequences of migration. From a
theoretical approach, the current situation of migration in Spain and the Balearic Islands is
addressed, as well as the phases of the migration process, the needs of the group and the
social and cultural stressors associated with migration. The importance of a comprehensive
approach to care for these students, including well-being, social and emotional skills, and the
socio-educational intervention of PSCs in late-entry students in high schools, is highlighted.