[cat] Aquest treball explora l'ús de jocs de taula antics com a eina educativa per
ensenyar història als alumnes de primer d’ESO. En aquest treball, es combinen
interessos científics, pedagògics i personals per justificar l'ús d'aquests jocs, el
que intenten demostrar que els jocs de taula no només poden ser utilitzats com
a simples formes d’entreteniment, sinó que a més poden ser vists com un
testimoni de les seves societats o com eines didàctiques. Els objectius
principals són analitzar la viabilitat i l'eficàcia dels jocs de taula en l'educació,
demostrar la seva utilitat per a l'ensenyament de la història i dissenyar una
proposta didàctica pràctica per a les aules, per tal de facilitar als estudiants la
seva entrada dintre de la secundaria.
[eng] This work explores the use of ancient board games as an educational tool for
teaching history to first-year secondary school students. In this study, scientific,
pedagogical, and personal interests are combined to justify the use of these
games, attempting to demonstrate that board games can not only be used as
mere forms of entertainment but can also be seen as a testimony of their
societies or as didactic tools. The main objectives are to analyze the feasibility
and effectiveness of board games in education, demonstrate their usefulness for
teaching history, and design a practical didactic proposal for classrooms to
facilitate students' transition into secondary education.