[cat] El sistema educatiu espanyol es troba en una fase de renovació gràcies a
l’aprovació de la nova llei educativa LOMLOE. La seva implantació busca la
transició de metodologies didàctiques més tradicionals a processos
d’ensenyament-aprenentatge més actius. Gràcies a la incorporació del Disseny
Universal per l’Aprenentatge (DUA), les dinàmiques de treball deixen de ser
exclusivament individuals i es combinen amb tasques més grupals. A més,
s’aposta per una formació competencial personalitzada, inclusiva i adaptada a les
capacitats dels alumnes, els autèntics protagonistes de l’aula.
D’entre els diferents objectius del nou currículum, destaca el de preparar els
estudiants com a futurs ciutadans actius i compromesos amb la societat. Per això,
és important connectar l’entorn acadèmic i social. En aquest context,
l’Aprenentatge de Serveis (ApS) esdevé una eina educativa força útil i compatible.
Permet plantejar projectes on els dos àmbits connectin i col·laborin envers una
necessitat de l’entorn. La seva execució garanteix als alumnes aportar un servei
a la comunitat al mateix temps que aprenen.
Amb aquesta intencionalitat, el següent treball presenta la proposta ApS “La
fauna autòctona i el risc d'extinció de la sargantana pitiüsa (Podarcis pityusensis)
a causa de les espècies invasores de la família Colubridae”, on es tracta la
problemàtica existent a Eivissa sobre la invasió de les serps i el perill que suposa
per l’espècie endèmica, la sargantana. El projecte està dirigit als alumnes de 1r
d’ESO B de l’IES Santa Maria d’Eivissa.