Del coneixement a l'empoderament: estratègies per a una educació afectiva-sexual i reproductiva, adaptada i inclusiva en dones amb discapacitat intel·lectual

Show simple item record

dc.contributor Riera Sampol, Ana Maria
dc.contributor.author Martínez García, Paula
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-07-17T07:35:06Z
dc.date.available 2025-07-17T07:35:06Z
dc.date.issued 2025-07-17
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/170777
dc.description.abstract [cat] El 2020, Espanya aboleix l’esterilització forçada de persones amb discapacitat, esdevenint com un avanç significatiu en els drets humans, que fins en aquell moment permetia l’esterilització en persones amb discapacitat intel·lectual (DI) incapacitades legalment sense el seu consentiment. Malgrat la prohibició legal, investigacions recents indiquen que la pràctica persisteix ja que la manca d’educació sexual adequada per a persones amb DI limita la seva capacitat per prendre decisions informades i donar consentiment. L’objectiu de la recerca bibliogràfica és determinar intervencions educatives efectives en l’educació afectiva-sexual i reproductiva per a dones amb DI per promoure el seu empoderament. De la recerca es van seleccionar 26 articles per a la seva síntesi qualitativa. Van coincidir que les tècniques i activitats més efectives són les de metodologia participativa amb material visual i pràctic. Es va destacar una millor eficàcia en grups d’un sol sexe i sessions <50min. S’emfatitza la necessitat d’educadors formats en salut sexual i amb experiència amb persones amb DI i es va suggerir les figures d’educadors entre iguals i la formació d’autogestors com mètodes efectius educatius. A partir d’aquesta recerca, es realitza una proposta de programa d’educació de 9 sessions dirigit a dones amb DI majors de 16 anys, centrat en la inclusió, el respecte i el positivisme amb l'objectiu d’empoderar, mitjançant activitats i estratègies de metodologia participativa. Aquest treball posa de manifest la necessitat d’una combinació d'investigació rigorosa, protocols oficials i pràctiques basades en l'evidència per assegurar la qualitat i l'eficàcia dels programes destinats a aquesta població. ca
dc.description.abstract [spa] El 2020, España derroga la esterilización forzada de personas con discapacidad, convirtiéndose en un avance significativo en los derechos humanos, que hasta en aquel momento permitía la esterilización en personas con discapacidad intelectual (DI) incapacitadas legalmente sin su consentimiento. A pesar de la prohibición, investigaciones recientes indican que la práctica persistía, ya que la falta de educación sexual adecuada para personas con DI limita su capacidad para tomar decisiones informadas y consentir. El objetivo de la búsqueda bibliográfica es determinar intervenciones educativas efectivas en la educación afectiva-sexual y reproductiva para mujeres con DI para promover su empoderamiento. Se seleccionaron 26 artículos para su síntesis cualitativa. Coincidieron que las técnicas y actividades más efectivas son las de metodología participativa con material visual y práctico. Se destacó una mejor eficacia en grupos de un solo sexo y sesiones <50min. Se enfatiza la necesidad de educadores formados en salud sexual con experiencia con personas con DI y se sugirió las figuras de educadores entre iguales y la formación de autogestores como métodos efectivos educativos. A partir de esta búsqueda, se realiza una propuesta de programa de educación de 9 sesiones dirigido a mujeres con DI mayores de 16 años, centrado en la inclusión, el respeto y el positivismo con el objetivo de empoderar, mediante actividades y estrategias participativas. Este trabajo resalta la necesidad de una combinación de investigación rigurosa, protocolos oficiales y prácticas basadas en la evidencia para asegurar la calidad y la eficacia de los programas destinados a esta población. es
dc.description.abstract [eng] In 2020, Spain took a significant step in human rights by abolishing the forced sterilization of people with disabilities. Prior to this, sterilization of legally disabled individuals with intellectual disabilities (ID) without their consent was permitted. However, despite the legal ban, recent research shows that the practice persists due to inadequate sex education for people with ID, which limits their ability to make informed decisions and provide consent. The aim of the bibliographic research is to identify effective educational interventions for women with ID in affective-sexual and reproductive education to promote their empowerment. From the research, 26 articles were selected for qualitative synthesis. They agreed that the most effective techniques and activities involved participatory methodology with visual and practical materials. Better efficacy was highlighted in single-sex groups and sessions lasting <50min. It is emphasized the need for educators trained in sexual Health with experience with people with ID. The study suggested the roles of peer educators and the training of selfadvocates as effective educational methods. Based on this research, it is proposed a 9- session education program aimed at women with ID over 16 years of age. The program focuses on inclusion, respect, and positivism to empower these individuals through activities and strategies of participatory methodology. This work highlights the need for a combination of rigorous research, official protocols, and evidence-based practices to ensure the quality and effectiveness of programs aimed at this population. en
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 61 - Medicina ca
dc.subject 618 - Ginecologia. Obstetricia ca
dc.subject.other Dones amb discapacitat intel·lectual ca
dc.subject.other Educació afectiva-sexual ca
dc.subject.other Empoderament ca
dc.subject.other Salut sexual i reproductiva ca
dc.subject.other Promoció de la salut ca
dc.subject.other Mujeres con discapacidad intelectual es
dc.subject.other Educación afectiva-sexual es
dc.subject.other Empoderamiento es
dc.subject.other Salud sexual y reproductiva es
dc.subject.other Promoción de la salud es
dc.subject.other Women with intellectual disability en
dc.subject.other Sex education en
dc.subject.other Empowerment en
dc.subject.other Sexual and reproductive health en
dc.subject.other Health promotion en
dc.title Del coneixement a l'empoderament: estratègies per a una educació afectiva-sexual i reproductiva, adaptada i inclusiva en dones amb discapacitat intel·lectual ca
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics