Intervencions conductuals en els nins i nines d'edat escolar amb trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat

Show simple item record

dc.contributor Capitán Moyano, Laura
dc.contributor.author Fiol Perelló, Elisabet
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-07-30T10:53:39Z
dc.date.available 2025-07-30T10:53:39Z
dc.date.issued 2025-07-30
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/170999
dc.description.abstract [cat] Introducció: El trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH) és un trastorn prevalent a l’edat escolar que afecta en el desenvolupament de les habilitats cognitives i socials dels nins i nines. El tractament habitual és la farmacoteràpia, però és insuficient i necessita la complementació d’intervencions conductuals per aconseguir efectes més beneficiosos i integrals. Objectiu: Avaluar l’eficàcia de les intervencions conductuals sobre l’augment del desenvolupament cognitiu i la integració social en els nins i nines d’edat escolar amb trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat. Descriure les intervencions i investigar l’impacte de l’entorn interpersonal i el rol de la infermera d’atenció primària i escolar. Metodologia: Es realitza la recerca bibliogràfica a les bases de dades BVS, PubMed i Cochrane. A l’estratègia de recerca s’utilitzen els descriptors DeCS i els operadors booleans “AND” i “OR” donant lloc a la combinació ideal amb uns límits determinats. Resultats: En total es seleccionen 20 articles. La majoria d’ells són assajos clínics o protocols. També hi ha revisions sistemàtiques i alguns estudis descriptius i qualitatius. Discussió: La capacitació conductual dels pares, el maneig dins l’aula, el joc social amb companys i la teràpia cognitiva-conductual provoquen una disminució dels símptomes del trastorn i augmenten el desenvolupament cognitiu, social i emocional dels nins. La teràpia de neuro-feedback i el mindfulness són altres intervencions prometedores i innovadores que necessiten més investigació. És important reconèixer la influència de la família damunt el desenvolupament dels nins amb TDAH. La infermera d’atenció primària és la responsable de donar una atenció holística basada en les necessitats dels nins i la família. La infermera escolar també té un paper rellevant pels nins amb TDAH dins l’àmbit escolar. Conclusió: Les intervencions conductuals més eficaces són la capacitació conductual dels pares, la gestió dins l’aula i el joc social. Les infermeres també tenen un paper important en el tractament dels nins amb TDAH. ca
dc.description.abstract [spa] Introducción: El trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) es un trastorno prevalente en la edad escolar que afecta en el desarrollo de las habilidades cognitivas y sociales de los niños y niñas. El tratamiento habitual es la farmacoterapia, pero es insuficiente y necesita la complementación de intervenciones conductuales para conseguir efectos más beneficiosos e integrales. Objetivo: Evaluar la eficacia de las intervenciones conductuales sobre el aumento del desarrollo cognitivo y la integración social en los niños y niñas de edad escolar con trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Describir las intervenciones e investigar el impacto del entorno interpersonal y el rol de la enfermera de atención primaria y escolar. Metodología: Se realiza la búsqueda bibliográfica en las bases de datos BVS, PubMed y Cochrane. En la estrategia de investigación se utilizan los descriptores DeCS y los operadores booleanos “AND” y “OR” dando lugar a la combinación ideal con unos límites determinados. Resultados: En total se seleccionan 20 artículos. La mayoría son ensayos clínicos o protocolos. También hay revisiones sistemáticas y algunos estudios descriptivos y cualitativos. Discusión: La capacitación conductual de los padres, el manejo en el aula, el juego social con pares y la terapia cognitiva-conductual provocan una disminución de los síntomas del trastorno y aumentan el desarrollo cognitivo, social y emocional de los niños. La terapia de neuro-feedback y el mindfulness son otras intervenciones prometedoras e innovadoras que necesitan más investigación. Es importante reconocer la influencia de la familia sobre el desarrollo de los niños con TDAH. La enfermera de atención primaria es la responsable de dar una atención holística basada en las necesidades de los niños y la familia. La enfermera escolar también tiene un papel relevante para los niños con TDAH en el ámbito escolar. Conclusión: Las intervenciones conductuales más eficaces son la capacitación conductual de los padres, la gestión en el aula y el juego social. Las enfermeras también tienen un papel importante en el tratamiento de los niños con TDAH. es
dc.description.abstract [eng] Introduction: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a prevalent disorder at school age that affects at the development of the cognitive and social skills of boys and girls. The usual treatment is pharmacotherapy, but it is insufficient and it needs the complementation of behavioral interventions to achieve more beneficial effects. Objective: To evaluate the effectiveness of behavioral interventions on increasing cognitive development and social integration in school-age boys and girls with attention deficit hyperactivity disorder. Describe the interventions and investigate the impact of the interpersonal environment and the role of the primary care and school nurse. Methodology: Bibliographic research is carried out in the BVS, PubMed and Cochrane databases. The search strategy uses the DeCS descriptors and the Boolean operators “AND” and “OR” resulting in the ideal combination with certain limits. Results: A total of 20 articles are selected. Most of them are clinical trials or protocols. There are also systematic reviews and some descriptive and qualitative studies. Discussion: Behavioral training of parents, management in the classroom, social play with peers and cognitive-behavioral therapy lead to a decrease in the symptoms of the disorder and increase the cognitive, social and emotional development of children. Neuro-feedback therapy and mindfulness are other promising and innovative interventions that need further research. It is important to recognize the influence of the family on the development of children with ADHD. The primary care nurse is responsible for providing holistic care based on the needs of the children and the family. The school nurse also plays an important role for children with ADHD in the school environment. Conclusion: The most effective behavioral interventions are parental behavioral training, classroom management and social play. Nurses also play an important role in the treatment of children with ADHD. en
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 614 - Higiene i salut pública. Contaminació. Prevenció d'accidents. Infermeria ca
dc.subject 616.8 - Neurologia. Neuropatologia. Sistema nerviós ca
dc.subject.other Trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat ca
dc.subject.other Edat escolar ca
dc.subject.other Intervencions conductuals ca
dc.subject.other Desenvolupament infantil ca
dc.subject.other Cognició social ca
dc.subject.other Trastorno por déficit de atención con hiperactividad es
dc.subject.other Edad escolar es
dc.subject.other Intervenciones conductuales es
dc.subject.other Desarrollo infantil es
dc.subject.other Cognición social es
dc.subject.other Attention deficit disorder with hyperactivity en
dc.subject.other Child en
dc.subject.other Behavioral interventions en
dc.subject.other Child development en
dc.subject.other Social cognition en
dc.title Intervencions conductuals en els nins i nines d'edat escolar amb trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat ca
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics