Amb aquest treball s’ha pretès dur a terme una recerca al voltant de les
possibilitats que ofereix l’ús del nostre llegat històric industrial com a recurs
educatiu de les assignatures de caire tecnològic de Secundària, Batxillerat i FP.
Recíprocament s’ha pretès comprovar la idoneïtat de les assignatures
tecnològiques com a plataforma d’apropament dels alumnes mallorquins al
patrimoni industrial de la nostra illa, tan original i desconegut alhora per a la
població.
La hipòtesi de partida que hem adoptat sosté que l’estudi del patrimoni
industrial des dels continguts propis de l’àrea de tecnologies no representa un
malbaratament de temps ni un allunyament excessiu dels objectius curriculars
específics. Ben al contrari, la nostra hipòtesi apuntava al patrimoni industrial
com a recurs útil de transposició didàctica, de potenciació de la motivació i de
desenvolupament de competències molt relacionades amb la pròpia
assignatura tecnològica.
La feina desenvolupada s’ha basat en una primera fase de diagnòstic on hem
pretès esbrinar la realitat pel que fa a la utilització d’aquest recurs dins les
aules. La recerca prèvia ha permès de copsar com el sistema educatiu
espanyol, tot i semblar que evoluciona envers la potenciació de continguts
transversals, no aconsegueix sortir-se’n pel que fa a l’aplicació real d’aquest
model. A partir d’aquest diagnòstic s’ha pretès analitzar fins a quin punt
l’aplicació del criteri inicial pot confirmar-se com a vàlid a partir d’experiències
viscudes a les aules pel propi autor com alumne en pràctiques o de treballs de
recerca al voltant del tema que ens ocupa.
L’anàlisi s’ha vertebrat en una proposta/exemple, estructurada al voltant del
currículum balear de tecnologies de 2n d’ESO de l’anterior llei Orgànica
d’Educació tot i que es podria haver fet sobre els continguts de qualsevol
desenvolupament curricular relacionat amb l’estudi de les tecnologies que
tingués com a destinataris alumnes mallorquins.
La relació entre temes tecnològics moderns i antics s’ha fet tan palesa durant la
recerca, que lluny de considerar el patrimoni industrial com a un agent contaminant dels continguts genuïns de les assignatures tecnològiques, s’ha
pogut concloure que aquest és un recurs didàctic que hi té molt a veure i molt a
aportar. De fet, amb el treball que es presenta s’ha pogut constatar que la
inclusió de l’estudi del patrimoni històric local en la programació d’aquestes
assignatures pot aportar avantatges substantius per al desenvolupament
competencial de l’alumne, més enllà de la seva concepció com a recurs
didàctic vinculat a l’àrea de les ciències socials.