RIU y NH: estudio de dos cadenas hoteleras del sector español

Show simple item record

dc.contributor Capó Plaza, Laura
dc.contributor.author Moranta Ruiz, Elisabet
dc.date.accessioned 2017-04-24T09:48:37Z
dc.date.available 2017-04-24T09:48:37Z
dc.date.issued 2017-04-24
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/2151
dc.description.abstract [eng] Nowadays, the tertiary sector has become the engine in the economic machine, with tourism (travelling for pleasure purposes) being the most profitable part of it. The history of NH Hotel Group is a tale of improvement and growth in buildings, quality and prestige, until positioning themselves as one of the top 25 hotel companies worldwide and one of the most important in Europe. RIU company was born in 1953 with a little hotel in Palma de Mallorca, growing up to a total of more than 100 hotels today. After their expansion in the Canary Islands, RIU hotels began their internationalization in the 90's. From there, the company has found his place in many different cities of the world. As a brand, they choose opposite paths. NH Hotel Group follows a multi-brand strategy and RIU an umbrella strategy. After a CLUR analysis (unit labor cost) it can be seen that RIU is more competitive, a fact that is also backed up in the annual accounts they both present, due to the patrimonial losses.. RIU was in a good financial position with a strong possibilities of growth. ca
dc.description.abstract [spa] Hoy en día, el principal motor de la economía se encuentra en el sector terciario, y dentro de este lo más importante es el turismo (Actividad o hecho de viajar por placer) y el que reporta más ingresos. La historia de NH Hotel Group es un relato de crecimiento en establecimientos, calidad y prestigio hasta posicionarse entre las 25 hoteleras mundiales y una de las más importantes de Europa. La empresa RIU nació en 1953 con un pequeño hotel en Palma de Mallorca, contando en la actualidad con más de 100 hoteles. Después de su expansión en Canarias, Riu Hotels comenzó en los años 90 su internacionalización. A partir de aquí, la cadena se ha expandido por diferentes ciudades del mundo. En cuanto a marca, NH sigue una estrategia multimarca y RIU una estrategia paraguas. Tras un análisis del CLUR (unit labor cost) se observa como RIU es más competitiva, cosa que se puede observar a su vez tras un análisis de las cuentas anuales de ambas cadenas hoteleras, debido a las pérdidas patrimoniales de NH, extraídas de la cuenta de pérdidas y ganancias, y a la distribución de sus partidas de activo. Por su parte, RIU se encontraba en una buena situación financiera con posibilidades de crecimiento. ca
dc.language.iso spa ca
dc.relation.ispartofseries Administració d'Empreses;
dc.subject.classification Matèries generals UIB::Economia ca
dc.title RIU y NH: estudio de dos cadenas hoteleras del sector español ca
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis ca
dc.subject.keywords RIU ca
dc.subject.keywords NH ca
dc.subject.keywords Turismo ca
dc.subject.keywords Sector hotelero ca
dc.subject.keywords Turisme ca
dc.subject.keywords Sector hoteler ca
dc.subject.keywords Tourism ca
dc.subject.keywords Hotel sector ca


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics