En referència al lligam d’ítems del títol del Treball final de Grau, toponímia i paisatge cultural
van de la ma per explicar com un esport com el surf ha suposat entre els seus actius, una
renovació i continuació cultural a un espai costaner caigut en l’oblit des del punt de vista
identitari mariner. El propi nom de Son Serra de Marina, evoca la significació de la marina
com a terra en continuació a la mar des d’una història llarga i rica, però la concepció de la
mar ha derivat en processos d’oblit i de record, de mort o de vida.
Varis dominis mariners han concebut des d’una apropiació cultural com els Fenicis i les
seves construccions honorífiques al seu poble arran de mar. Però aquest treball s’ambienta
en la darrera successió cultural des d’uns pescaires de cada vegada en edats més senils i
sense regeneració de l’aprofitament productiu, han acomodat l’espai per una reinterpretació
de la influència de la mar sobre una costa amb altres aptituds recreatives, el surf.
Símbols culturals traduïts en cognitius, son els que incideixen en l’experiència transmesa en
la creació i divulgació de noms de lloc, que identifiquen indrets amb característiques
concebudes com a òptimes per a cada pràctica i altres com a no aptes o perilloses. Els
topònims així signifiquen i identifiquen, el conjunt dels quals codifiquen l’espai en una xarxa
de nodes de la percepció, és a dir, els mapes mentals que sublimen els paisatges culturals
de la pesca i del surf.
L’estudi, amb la finalitat de comprendre la regeneració del paisatge cultural, s’ha construït a
base de treball de camp en l’observació de la mar a cada tram de tan diversa tipologia
costanera i formes, i en l’abordament de la percepció d’aquesta entre la comunitat pescaire i
surfista. D’aquesta manera s’ha experimentat l’aplicació sobre el “camp”, dels sondejos o
entrevistes obertes al club de pescaires i als personatges amb major transcendència del
món del surf, sobre l’origen, la causa i la finalitat de l’establiment toponímic puntual i general,
així com dels factors incidents de l’entorn natural (terrestre i marí), i culturals (“know how”).
Els resultats, de l’abordament dels símbols i la percepció espacial, el recull toponímic
simbiòtic entre terra i mar (etimològic i etiològic), i la culminació amb el mapa dels diferents
noms de lloc i entre cultures, demostraran les semblances culturals i els matisos sobre les
perspectives dels tipus de costa i l’apertura a la mar, en l’establiment de pesqueres i llocs de
surf. Així es diferenciarà un paisatge cultural d’un altre, però en vincularà la transmissió del
coneixement entre pioners i regeneradors del paisatge cultural de marina.
El rerefons de la hipòtesi de regeneració toponímica, cultural i paisatgística, és la de que els
noms dels llocs de surf commemoren en múltiples ocasions a edificacions etnològiques
d’antics usos fúnebres i bèl·lics entre civilitzacions històriques, ara com a enfilacions per
identificar el patrimoni de les rompents de surf. Aquest fet corrobora que la renovació
toponímica en aquest cas no és sinònim d’oblit del passat sinó que suposa una nova forma
de divulgar i immortalitzar el coneixement de la etimologia etnològica des de la nova
etiologia de l’experiència del ballar sobre les ones.
D’aquesta forma es culmina l’estudi en una diferent manera de divulgar el topònim en un
sentit glocal, que romp el paradigma del concepte paisatge des de l’estaticisme, és a dir, que
transmet amb els mass media una microtoponimia local de llocs de surf, cap a la globalitat
de l’esfera terrestre.