[cat] La didàctica de les ciències socials a l’etapa de l’ensenyament secundari
presenta dificultats a l’hora de construir el coneixement per la pròpia lògica
epistemològica de les ciències que les conformen. Al cas de l’assignatura de
“Geografia i Història”, el treball integral dels eixos temporal i espacial es
considerat per diversos autors i autores com a una via adequada per assolir
l’aprenentatge significatiu dels alumnes. Alguns ofereixen guies
metodològiques o fins i tot propostes d’activitats concretes per tal d’integrar el
tractament de continguts de Geografia i Història a nivell d’activitats o d’unitat
didàctica.
El present treball pretén anar un poc més enllà, i complementar les propostes
metodològiques buscant una fórmula per a la recerca d’estructures de
programació didàctica de l’assignatura a nivell departamental que facilitin el
tractament integral de continguts considerats de geografia o de història de
forma interdisciplinar, més que no pas de forma multidisciplinar.
Una vegada determinades les variables de la fórmula, es farà una proposta
d’estructura de programació didàctica a nivell departamental, seguint una
perspectiva geogràfica a l’hora de tractar els continguts històrics definits al
currículum vigent per l’assignatura de Geografia i Història al llarg dels tres
primers nivells de l’ensenyament secundari.