[cat] Habitualment, quan es parla d’educació especial, es fa referència a la dels
alumnes que presenten dificultats i que, per les seves característiques,
necessiten una atenció i un tractament educatiu diferenciat. En general, es
dóna atenció als alumnes que presenten algun tipus de handicap, però es
deixen d’atendre els d’altes capacitats intel·lectuals (ACI), tot i que la normativa
els considera amb necessitats educatives especials (NEE).
Els alumnes amb ACI processen la informació d’una manera diferent, degut a la
seva elevada creativitat i implicació en la tasca. Aquest alumnat no forma un
grup homogeni, amb característiques comunes, sinó que trobem una gran
diversitat. Per aquest motiu, cal detectar-los i atendre les seves necessitats.
Arribats a aquest punt, sorgeix la necessitat de dur a terme una intervenció
educativa específica, per tal de potenciar totes les capacitats i afavorir la seva
educació integral. Així doncs, trobem en l’escola inclusiva una oportunitat
d’innovació i creativitat per donar una resposta educativa de qualitat a aquest
col·lectiu.
Amb aquest treball, es pretén donar una resposta educativa als alumnes amb
ACI, concretament, encarada a l’àrea de Biologia i Geologia, mitjançant una
proposta d’Unitat Didàctica per a 1r d’ESO en el marc de l’aula ordinària,
basant-nos en el treball cooperatiu com la metodologia més adient per aquest
alumnat. Aquesta metodologia potencia una escola per a tots, valora
positivament la diferència i celebra la diversitat, promovent un entorn
d’aprenentatge més ric i contribuint al desenvolupament de majors habilitats
intel·lectuals de l’alumnat.