[cat] La contextualització de l’entorn natural balear a l’Educació Secundària sovint
queda encasellada dintre d’activitats complementàries referents a les habituals
sortides a parcs naturals o museus. A més, per motius de temporització, la
inclusió d’aquest aspecte dintre del temari de Biologia i Geologia sol quedar
reduït, inclús en algunes ocasions exclòs. El present treball fa especial menció
en la importància d’incloure aquesta contextualització per facilitar l’adquisició
d’habilitats i coneixements que permeti a l’alumnat actuar de forma conseqüent i
cívica amb la problemàtica ambiental que ens envolta. L’eina per aconseguir
aquest propòsit són els treballs pràctics dintre de la metodologia constructivista
per tal de contribuir a l’adquisició d’aquestes habilitats per part dels alumnes i
potenciar el seu desenvolupament mitjançant el treball de les competències clau.
Aquest TFM proposa diferents treballs pràctics per als nivells de 1r, 3r i 4t d’ESO
per tal d’augmentar l’interès i la motivació dels alumnes pel seu entorn més
proper i com actuar de manera conseqüent mitjançant experiències que
posicionin a l’alumnat com a vertaders protagonistes d’aquest procés i puguin
assolir un aprenentatge significatiu. Així mateix, es presenten distints mètodes
d’avaluació com rúbriques, autoavaluacions i coavaluacions per poder implicar
de forma activa a l’alumnat en tots els nivells i puguin prendre consciència de la
seva evolució.