[cat] L’educació inclusiva defensa la necessitat d’atendre la diversitat de l’alumnat
present a l’aula. Això inclou aquells alumnes que tenen necessitats específiques
d’aprenentatge com són els alumnes amb dificultats d’aprenentatge, però també
els alumnes d’altes capacitats intel·lectuals.
Aquests alumnes més capaços històricament s’han deixat de banda a les aules,
amb la creença que no requereixen d’adaptacions. Actualment se sap que per
evitar l’avorriment i desmotivació d’aquests alumnes i desenvolupar les seves
capacitats al màxim s’han d’aplicar mesures individualitzades. Això implica la
necessitat d’un canvi metodològic i la recerca de noves activitats més complexes
que suposin un repte cognitiu per aquests alumnes.
Una metodologia que s’utilitza per a facilitar l’atenció i la participació de tots els
alumnes a l’aula, és el treball per projectes. Aquests projectes esdevenen una
eina útil per a que tots els alumnes participin en la construcció del seu propi
coneixement. A més a més, en aquesta forma de fer classe els alumnes es poden
dividir les tasques de forma que aquells que tenen més capacitat poden fer les
parts del projecte més complexes i que requereixen major nombre de relacions
de coneixement; i aquells que presenten dificultats poden desenvolupar els ítems
del projecte més senzills.
En el projecte sobre les energies renovables que es presenta a aquest treball
s’inclouen activitats complementàries per a reforçar conceptes de la unitat.
Aquells alumnes més capaços que no requereixin fer aquestes activitats tenen
l’opció de portar a terme un projecte individual d’un tema d’interès relacionat amb
les energies renovables. D’aquesta manera s’aconsegueix diversificar les
opcions dels alumnes, per a que no perdin la motivació per aprendre i puguin, al
final del cicle educatiu, desenvolupar tot el potencial que inicialment presenten.
Tanmateix, això requereix un canvi de visió de l’educació i un canvi organitzatiu
i la implicació de tots els agents educatius.