El text lliure de Freinet a Mallorca

Show simple item record

dc.contributor Gomila Garcies, Miquel
dc.contributor.author Moll Recio, Fabiola
dc.date 2015
dc.date.accessioned 2018-03-20T08:49:36Z
dc.date.available 2018-03-20T08:49:36Z
dc.date.issued 2018-03-20
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/145417
dc.description.abstract [cat] Un dels aspectes importants de la pedagogia renovadora del mestre francès Célestin Freinet va ser el text lliure, a través del qual els alumnes podien escriure tot allò que volien; aleshores Freinet els donava la paraula, lligant la vida a l’escola. El mestre va aconseguir deixar de banda les pàgines dels manuals escolars, tan avorrides i alienes a la realitat, per donar entrada a la llengua viva dels mateixos infants. Aquest nou corrent pedagògic va arribar a Mallorca per primer cop l’any 1930 gràcies a figures importants com la del mestre del poble de Consell Miquel Deyà Palem, que va contactar amb els promotors de les Tècniques Freinet a Espanya. La incipient pedagogia moderna es va veure trencada per la Guerra Civil Espanyola i no va ser fins als darrers anys de la dictadura franquista quan va tornar a introduir-se mitjançant les escoles d’estiu. Aleshores arribaren a l’escola del Porxo de Deià a través del mestre Jaume Albertí Sastre l’any 1970, i posteriorment de la mà de Catalina Bernat entre d’altres, tots ells, professionals que cultivaren la nova educació aplicant i adaptant la tècnica del text lliure segons la situació del poble i l’escola. ca
dc.description.abstract [eng] One of the most important aspects of progressive pedagogy by the French teacher Célestin Freinet was the free text, through which students were able to write anything they wished; thus Freinet gave them the word, linking life to school. The teacher managed to leave aside the pages of school handbooks, so borring and far from reality, to give way to children's alive language. This new pedagogical trend arrived to Mallorca in 1930 for the first time, thanks to important figures such as Consell's town teacher Miquel Deyà Palem, who contacted the promoters of Freinet's techniques in Spain. However, the emerging modern pedagogy saw itself broken down by the Spanish Civil War and it wasn't until the last years of Franco's dictatorship when it was reintroduced through summer schoolsIt was then, in 1970, when it reached Porxo de Deià's school through the teacher Jaume Albertí Sastre. Later, this was extended thanks to Catalina Bernat, among other professionals who cultivated the new education applying and adapting the technique of free text. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAcces
dc.rights all rights reserved
dc.title El text lliure de Freinet a Mallorca ca
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.keywords Text lliure a Mallorca ca
dc.subject.keywords Llengua viva ca
dc.subject.keywords Motivació ca
dc.subject.keywords Aprenentatge de la llengua ca
dc.subject.udc 373 - Ensenyament primari i secundari ca


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics