[cat] La motivació ha estat objecte d’estudi des dels inicis de la psicologia científica i
en l’actualitat, la seva investigació ha arribat a tal punt d’especialització que
podem comptar l’estudi de la motivació per l’aprenentatge (o motivació en
l’àmbit acadèmic) com una branca diferenciada de la investigació psicològica
bàsica. Aquest treball parteix de la nostra creença que la motivació és un dels
factors primordials que determinen l’èxit acadèmic i l’aprenentatge dels
alumnes. Els objectius són justificar aquesta afirmació mitjançant un repàs de
les teories que han estudiat la matèria, comprovar si el professorat dels nostres
centres comparteix aquesta idea (si atorga importància al factor motivació) i si
en té coneixements suficients per afrontar la tasca docent amb les màximes
garanties d’optimització de l’element. Alhora ens proposem comprovar si hi ha
diferències entre les creences i coneixements que en té el professorat dels
diferents nivells educatius (ESO, batxillerat, cicles formatius), que tracta amb
perfils diferents d’alumnes. Per comprovar tots aquests elements, hem aplicat
un qüestionari elaborat específicament per l’ocasió, a una mostra de vint-i-set
professors d’ESO, batxillerat i cicles formatius. En la segona part de treball
s’exposen les dades recollides a partir de l’aplicació del qüestionari i les seves
conclusions. Per acabar, hem volgut complementar la investigació amb un
recull de possibles estratègies a utilitzar dins l’aula per a millorar la motivació
dels alumnes cap a l’aprenentatge. Amb això hem pretès donar-li al treball un
caire pràctic, de manera que pugui ser útil al professorat que estigui interessat
en aquest tema.