[cat] Aquest Treball de Final de Màster en Educació Inclusiva consisteix en l’estudi
de l’escolarització de l’alumnat amb diversitat funcional associada a
discapacitats greus, amb la intenció de conèixer si en els darrers 20 anys s’ha
donat una tendència a augmentar la seva inclusió en centres ordinaris o si s’ha
mantingut o fins i tot ha crescut l’escolarització segregada a centres o unitats
específics.
En primer lloc s’ha fet un estudi de la normativa estatal i autonòmica
relacionada amb l’escolarització específica d’aquest alumnat.
A continuació a partir de les dades extretes dels informes estadístics del
Ministeri d’Educació s’ha fet una anàlisi de l’evolució de l’escolarització en
Educació Especial Específica tant a nivell de tot l’Estat, com a les Illes Balears,
entre el període 1996-2015.
Seguidament, utilitzant les dades aconseguides mitjançant el programa de
gestió acadèmica i administrativa GESTIB de la Conselleria d’Educació s’ha fet
un estudi de la situació de l’escolarització en Educació Especial Específica a
les Illes Balears el curs 2015-16, tant als Centres d’Educació Especial com a
les Unitats Educatives Específiques a Centres Ordinaris.
També s’ha fet una valoració de les respostes rebudes a les enquestes
realitzades a 22 tutors d’aules UEECO de les Illes Balears, amb la finalitat de
tenir més informació d’aquesta modalitat d’escolarització i recollir informació
sobre el grau d’inclusió d’aquesta modalitat d’escolarització.
Finalment a partir de les diferent dades recollides a les anteriors anàlisis s’han
extret una sèrie de conclusions relacionades amb l’objectiu d’aquest TFM.
Paraules claus: inclusió, Centre d’Educació Especial, Unitats Educatives
Específiques a Centros Ordinaris (UEECO), escolarització, segregació,
legislació, atenció a la diversitat, discapacitat.
[eng] This master’s thesis for the Inclusive Education MA program is mean to be a
research of schooling of students with functional diversity related to severe
disabilities. Its purpose is to find out whether inclusion of these students in
regular schools has increased in the last 20 years, or if else has remained
stable or if has even been an increase of segregated education in some schools
or units within the same period.
First of all, research has been carried out of state and regional laws related to
schooling of these particular students.
Second, based on information extracted from the statistics reports of the
Ministry of Education, an analysis has been made of the evolution of schooling
in Specific Special Education, both in the whole country and in the Balearic
Islands, within the 1996-2015 period.
Next, using data obtained from the GESTIB platform for academic and
administrative management (used by the Balearic Department of Education), a
study has been conducted on the situation of schooling in Specific Special
Education in the Balearic Islands within the 2015-2016 academic year, both in
Special Education Centers and in Specific Units in Ordinary Centers (UEECO).
Also, an assessment has been made of the feedback obtained from a survey
conducted on 22 tutors of UEECO classrooms in the Balearic Islands, to gather
more information about this type of schooling and about the level of inclusion of
this type of schooling.
Finally, based on the different data collected in the previous analyses, some
conclusions have been drawn related to the purpose of this master’s thesis.
Keywords: Inclusion, Special Education Center, Specific Educational Units in
Ordinary Centers (UEECO), schooling, segregation, regulation, needs of
diversity, disability.