[cat] Estudi i millora del feedback a l'aula de Filosofia és una proposta educativa
que compta amb una part teòrica i una vessant pràctica que es complementen
per tal de mostrar que l'ús adequat del feedback per part del docent pot ser
realment útil per a la millora de la praxis a l'aula de Filosofia al Batxillerat. Tota
aquella informació proporcionada pel docent a l'alumne respecte al seu
rendiment o performance acadèmica a una activitat determinada que té la finalitat
de promoure la seva millora és feedback (Kluger & DeNisi, 1996; Black & William,
1998; Nicol & Macfarlane-Dick, 2006).
El present estudi es centrarà principalment en la influència del feedback
en el procés d'aprenentatge d'elaboració del comentari de text filosòfic degut a
l'especial importància d'aquesta tasca, així com de l'assoliment dels continguts i
les competències relacionades amb aquesta per als alumnes que han de realitzar
la Prova d'Accés a la Universitat (PAU).
La part teòrica de Estudi i millora del feedback a l'aula de Filosofia es
centra en la contextualització i presentació dels fonaments i principis bàsics del
feedback per tal de justificar la seva utilitat per a la millora del procés
d'aprenentatge i del rendiment acadèmic dels alumnes de Filosofia al Batxillerat.
La metodologia emprada per tal d'assolir aquest primer objectiu del treball de Fi
de Màster consisteix en l'anàlisi de la bibliografia existent més rellevant respecte
la temàtica del feedback a l'educació.
D'altra banda, la part pràctica del present estudi té com objectiu principal
conscienciar al professorat de l'efecte positiu del bon ús del feedback al procés
d'aprenentatge d'elaboració del comentari de text filosòfic dels alumnes de
Filosofia al Batxillerat degut a la significativa influència d'aquesta eina en
l'assoliment i interiorització de les competències necessàries per garantir el seu
èxit acadèmic. Per tal de complir amb aquest objectiu es presentaran una
selecció de casos pràctics que il·lustren els efectes derivats d'un bon i d'un mal
ús del feedback. Aquest segon apartat del treball és fruit dels coneixements adquirits
gràcies a les assignatures teòriques del Màster en Formació del Professorat,
juntament amb les experiències recollides en el període de pràctiques; així com
també de l'anteriorment cursat Màster en Direcció Internacional de Recursos
Humans. En aquest sentit, el caràcter pedagògic del Màster en Formació del
Professorat i el psicològic propi del Màster en Direcció Internacional de Recursos
Humans s'uneixen per proposar als professors de Filosofia una perspectiva que
afavoreix la praxis a l'aula així com el rendiment acadèmic de l'alumnat.