[eng] The consolidation of English as the lingua franca of today’s society has meant
that its learning is not anymore a choice, but a requirement due to the
importance it now reflects in our educational system and the subsequent
development of a growing number of teaching approaches.
In the last few years, Content and Language Integrated Learning (CLIL)
has been positioned as one of the most important teaching approaches.
However, the lack of cohesion among the authors about its teaching practices,
the application of the model and the training it requires in mastering both
content and language; has made its insertion in our educational system difficult.
For these reasons, a good alternative to solve this problem is the combination
of the so-called “soft-CLIL” setting and the Project-Based learning approach
(PBL).
As a result, it is the aim of this present study to suggest a model that
combines both of these learning approaches in the Majorcan setting where,
although CLIL is quite extended, PBL is almost nonexistent at a secondary
school level. Moreover, this model will allow integrating the four main skills
(listening, speaking, writing and reading) to create a final project that reflects a
meaningful learning context in which language is taught through content, similar
to the L1 acquisition of the students. Therefore, problems posed by other
learning techniques, such as the mastery of content, do not interfere since the
teacher of English as a Foreign Language (EFL) would not need to rely on a
content teacher.
[spa] La consolidación del inglés como lingua franca en nuestra sociedad actual ha
dado lugar a que su aprendizaje ya no sea una elección si no un requisito en
nuestro sistema educativo dando lugar a un fuerte crecimiento de diferentes
métodos de enseñanza.
En los últimos años, el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas
Extranjeras (AICLE) se ha posicionado como uno de los métodos de
enseñanza más importantes. Aun así, la poca cohesión entre los autores sobre
sus prácticas y la aplicación del modelo, además de la formación en lenguaje
y contenido por parte del profesor, ha hecho que su aplicación en nuestro
sistema educativo sea complicada. Por estas razones, una buena alternativa
para solventar este problema, es la combinación del llamado “soft-CLIL” y la
enseñanza por proyectos.
Por consiguiente, es la intención de este presente trabajo sugerir un
modelo de planificación de unidades didácticas que combine estos dos
métodos de enseñanza en Mallorca, donde aunque AICLE está bastante
extendido, la enseñanza por proyectos a nivel de secundaria es prácticamente
nula. Además, el modelo propuesto permitirá integrar las cuatro destrezas de la
lengua (comprensión lectora, escrita, auditiva y expresión oral) para crear un
proyecto final que refleje un aprendizaje significativo en el que el lenguaje se
enseña a través de contenido, emulando la adquisición que se produce con
nuestra lengua materna. Lo que es más, los problemas planteados por otros
métodos de enseñanza como AICLE pueden ser superados pues con este
modelo los profesores de lengua extranjera no necesitan de formación
adicional.