Content Loaded EFL Instruction through Soft-CLIL: a Classroom Experience

Show simple item record

dc.contributor Loureiro Porto, Lucía
dc.contributor.author García Rodríguez, Miriam
dc.date 2016
dc.date.accessioned 2018-06-08T07:43:28Z
dc.date.issued 2018-06-08
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/146780
dc.description.abstract [eng] The consolidation of English as the lingua franca of today’s society has meant that its learning is not anymore a choice, but a requirement due to the importance it now reflects in our educational system and the subsequent development of a growing number of teaching approaches. In the last few years, Content and Language Integrated Learning (CLIL) has been positioned as one of the most important teaching approaches. However, the lack of cohesion among the authors about its teaching practices, the application of the model and the training it requires in mastering both content and language; has made its insertion in our educational system difficult. For these reasons, a good alternative to solve this problem is the combination of the so-called “soft-CLIL” setting and the Project-Based learning approach (PBL). As a result, it is the aim of this present study to suggest a model that combines both of these learning approaches in the Majorcan setting where, although CLIL is quite extended, PBL is almost nonexistent at a secondary school level. Moreover, this model will allow integrating the four main skills (listening, speaking, writing and reading) to create a final project that reflects a meaningful learning context in which language is taught through content, similar to the L1 acquisition of the students. Therefore, problems posed by other learning techniques, such as the mastery of content, do not interfere since the teacher of English as a Foreign Language (EFL) would not need to rely on a content teacher. ca
dc.description.abstract [spa] La consolidación del inglés como lingua franca en nuestra sociedad actual ha dado lugar a que su aprendizaje ya no sea una elección si no un requisito en nuestro sistema educativo dando lugar a un fuerte crecimiento de diferentes métodos de enseñanza. En los últimos años, el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) se ha posicionado como uno de los métodos de enseñanza más importantes. Aun así, la poca cohesión entre los autores sobre sus prácticas y la aplicación del modelo, además de la formación en lenguaje y contenido por parte del profesor, ha hecho que su aplicación en nuestro sistema educativo sea complicada. Por estas razones, una buena alternativa para solventar este problema, es la combinación del llamado “soft-CLIL” y la enseñanza por proyectos. Por consiguiente, es la intención de este presente trabajo sugerir un modelo de planificación de unidades didácticas que combine estos dos métodos de enseñanza en Mallorca, donde aunque AICLE está bastante extendido, la enseñanza por proyectos a nivel de secundaria es prácticamente nula. Además, el modelo propuesto permitirá integrar las cuatro destrezas de la lengua (comprensión lectora, escrita, auditiva y expresión oral) para crear un proyecto final que refleje un aprendizaje significativo en el que el lenguaje se enseña a través de contenido, emulando la adquisición que se produce con nuestra lengua materna. Lo que es más, los problemas planteados por otros métodos de enseñanza como AICLE pueden ser superados pues con este modelo los profesores de lengua extranjera no necesitan de formación adicional. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso eng ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 8 - Lingüística i literatura ca
dc.subject.other Soft-CLIL ca
dc.subject.other Task-Based Learning (TBL) ca
dc.subject.other Project-Based Learning (PBL) ca
dc.subject.other Majorca ca
dc.subject.other EFL ca
dc.title Content Loaded EFL Instruction through Soft-CLIL: a Classroom Experience ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2018-05-08T10:17:24Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics