[cat] Aquest treball parteix de la idea de renovar l’ensenyament de la Llengua
i la Literatura i, concretament, l’educació literària i la gramàtica. La proposta és
integrar els continguts d’ambdós blocs, a la vegada que s’incorpora una
metodologia centrada en la participació activa dels discents i en el treball
cooperatiu.
Així, amb aquesta proposta volem demostrar que no només cal repensar
les classes de literatura i de gramàtica, sinó que és necessari repensar, també,
la manera d’enfocar l’ensenyament –això és, la metodologia– i, per descomptat,
l’avaluació que se’n deriva.
Arran de les reflexions i propostes que han fet diferents teòrics de la
didàctica –com palesa l’estat de la qüestió–, en el treball proposam un gir que
passa per un ensenyament-aprenentatge tant de la competència lingüística
com de la competència literària, a través de les seqüències didàctiques,
quelcom que permet veure els diferents continguts curriculars d’una perspectiva
més dinàmica, interessant i, sobretot, conjunta –atès que fins ara les pràctiques
d’aula entenen els continguts de llengua i els de literatura com un punt i a part.
Per tant, la proposta que desenvoluparem és una seqüència didàctica
que combina l’ensenyament de la gramàtica –la cohesió, concretament– i
l’educació literària, car l’aprenentatge es desprèn de l’anàlisi de texts literaris.
Una proposta que parteix de l’aprenentatge basat en reptes i en el treball per
tasques.
En definitiva, aquest treball mostra un exemple pràctic de com combinar
l’ensenyament-aprenentatge de la gramàtica i de la literatura, així com
l’aplicació d’una nova metodologia –fonamentada en l’aprenentatge per tasques
i en l’enfocament comunicatiu– i un replantejament de l’avaluació –la qual serà
processual i formativa.