[cat] En el present TFM s’explora la utilització del patrimoni com a recurs didàctic per
a les Ciències Socials. En concret, plantegem el disseny d’un material didàctic
per recolzar la visita guiada al museu dels Calderers: una guia didàctica del
professor i un quadern de l’alumne adaptat als nivells educatius de l’ ESO i el
batxillerat. Aquests recursos plantejats s’ajustaran perfectament als continguts
curriculars de les diferents matèries encabides dins l’especialitat de les Ciències
Socials de cada cicle educatiu, i a les exigències de la funció didàctica que ha
establert la didàctica del patrimoni, en general, i de la museografia, en particular.
El treball neix amb una doble voluntat: per una banda, pretenem cobrir l’evident
buit en la didàctica del museu dels Calderers i , per altra banda, estim convençuts
de que eixamplarem el tractament didàctic de la possessió mallorquina, un tema
que, en general, pensam que està poc treballat.
A través del material didàctic pretenem proporcionar al professorat les eines
necessàries per explotar al màxim la riquesa patrimonial que constitueix aquest
entorn únic. La guia didàctica li oferirà una visió orgànica sobre la possessió dels
Calderers i de tot l’espai museïtzat. Alhora, li suggerirà possibles activitats per a
desenvolupar abans de la sortida, durant i després de la sortida. L’altre material
que hem dissenyat, el quadern de l’alumne, està pensat per reforçar el missatge
transmès durant la visita guiada per l’espai museïtzat. Es proposaran una sèrie
de fitxes didàctiques amb la intenció de facilitar que l’alumne capti amb més
deteniment i eficàcia el missatge expositiu i, alhora, pugui assolir aprenentatges
significatius a través de la reconstrucció de les experiències personals que té a
l’hora d’interactuar amb el medi social. Aquests recursos didàctics han de
possibilitar que la visita guiada deixi de ser un mer instrument didàctic pensat per
aprofundir en la recopilació de dades i d’informació, per avançar envers un model
didàctic centrat en l’experimentació, l’educació interdisciplinària, integral, etc.,
que la societat del coneixement del segle XXI necessita.