[cat] L'expressió oral és una de les quatre habilitats lingüístiques juntament amb
la comprensió oral i escrita i l'expressió escrita. A més, com expliquen Vilà i
Santasusana et al., la llengua oral formal “no és una varietat apresa o
desenvolupada per tots els humans de manera espontània” sinó que és “una
habilitat que es troba molt més en persones amb una sòlida formació
acadèmica escrita” (2002:27). Així, podem considerar que la llengua oral
informal l'aprenen fora de l'escola, en un àmbit familiar. En canvi, no tots els
nins i adolescents tenen l'oportunitat d'aprendre la llegua oral formal a casa i és
a través de la llengua oral formal que “es compra i es ven, es forja la cultura,
s'embasta la política i s'expressa el poder”. Per tant, “el domini d'aquesta
oralitat esdevé [...] un element d'integració o de discriminació social” (Vilà i
Santasusana i Castellà, 2014:16). Per això, consider fonamental el treball
d'aquesta habilitat durant l'educació secundària obligatòria. A més, la normativa
curricular marca el treball d'aquesta habilitat. De fet, amb la Llei orgànica de
millora de la qualitat educativa (LOMQE) i amb l'enfocament comunicatiu i
competencial aquesta habilitat adquireix importància en els currículums de
secundària. Tot i això, “Segons Palou i Ballesteros (2005), la major part del
professorat considera un problema la didàctica de les destreses orals: com
enfocar-les, com organitzar activitats sense que la classe es desorganitzi i com
aconseguir que comportin una millora avaluable en la parla de l'alumnat” (Vilà i
Santasusana i Castellà, 2014:20). A tot això hem d'afegir “l'absència d'una
tradició docent i d'una formació inicial específica en l'ensenyament sistemàtic
d'aquesta habilitat lingüística” (2014:20). En conclusió, la llengua oral és una
habilitat que s'ha de treballar a les aules si volem aconseguir un món més
democràtic i igualitari, on tots els infants dominin totes les habilitats i
aconsegueixin una socialització completa. Per això, el meu TFM anirà
encaminat a treballar aquesta habilitat lingüística mitjançant una seqüència
didàctica dedicada a l'argumentació oral.