[cat] La novel·la històrica és un gènere literari molt consumit per tot el món
des dels seus inicis fins a l’actualitat. La seva presència es troba en qualsevol
casa, llibreria, biblioteca i cada vegada més autors s’atreveixen amb ella. Però
la seva aparició en les aules només es centra en les matèries lingüístiques. En
aquest treball es defensarà la introducció d’aquest tipus d’obra dins de la
matèria de Ciències Socials i enfocar-la a l’estudi històric a partir de l’ajuda de
tres metodologies de treball cooperatiu (per atendre al màxim a la diversitat): el
mètode per projectes, l’aprenentatge basat en problemes i l’aprenentatge per
casos. En aquest cas, a partir de la trilogia The Century de Ken Follett,
s’aproparan els esdeveniments del s. XX als alumnes (englobats dins els
currículums de 4t
d’ESO i 1r
de Batxillerat), mesclant la metodologia històrica i
una perspectiva un poc més narrativa per sortir de les classes expositives
tradicionals. Amb aquest canvi es passaria a donar el protagonisme a l’alumne
amb el suport del docent, el qual només serà el guia dels estudiants, perquè
aquests, a partir de diferents grups, rols, reunions i activitats, pugin ser els
creadors del seu propi coneixement i dur a terme el procés d’ensenyament –
aprenentatge a partir de la combinació de diferents metodologies i la novel·la
històrica, un interessant recurs oblidat pels professors de Ciències Socials.