[cat] «Jo sóc aquest que em dic...» és un treball que s’estructura a partir de dos
objectius fonamentals. D’una banda, pretén ésser un estudi bibliogràfic sobre
l’educació literària i les possibilitats didàctiques de la teoria del subjecte líric. I,
de l’altra, esdevenir una proposta de treball de la poesia adreçada a l’alumnat
de quart des d’una vessant lúdica i creativa i a partir del format de tallers
literaris.
Els textos literaris, com assenyalen Ibarra i Ballester, ens poden
permetre dotar els alumnes de les eines crítiques i els «instruments
cognoscitius bàsics» per a la comprensió de la realitat circumdant (2010: 12).
És sota aqueta premissa que la proposta didàctica que desenvoluparem vol
prendre com a fil conductor el gènere poètic i, en especial, les obres d’autors
del segle XX que tenen com a nucli temàtic la creació poètica i la construcció
identitària.
Amb el format de tallers de creació literària i una metodologia basada en
el protagonisme de l’aprenent, el nostre principal objectiu és que els alumnes,
des d’un vessant lúdic i pràctic, puguin assolir una comprensió del gènere líric
en el màxim de la seva complexitat i puguin arribar a valorar-lo com a eina
d’(auto)coneixement.
En aquest sentit, la revisió bibliogràfica que farem a l’estat de la qüestió
—i que haurà de tenir en compte l’evolució històrica de l’ensenyament de la
literatura, les noves perspectives metodològiques, les aplicabilitats didàctiques
de la noció de gènere i la teoria del subjecte líric— ens haurà de servir per
definir les bases que han de sustentar la nostra proposta didàctica.