És incessant la presència de les Tecnologies de la Informació i la
Comunicació (TIC) en la vida quotidiana occidental. Concretament, l’aplicació
tecnològica de WhatsApp és avui en dia una famosa eina de telecomunicació i
és bastant utilitzada diàriament. Els adolescents, en especial, troben aquesta
app un perfecte mitjà comunicatiu en les seves relacions personals, sobre tot a
l’hora de mantenir conversacions privades instantànies a distància.
Tenint aquesta realitat present, junt amb les constants propostes
educatives que pretenen donar resposta a les necessitats de la societat i
l’educació occidentals d’avui en dia, aquest Treball de Fi de Màster és una
proposta més dins del moviment transformador que s’està fent pas en la nostra
educació i en conseqüència, en la nostra societat. Combinant un aspecte molt
present en l’entorn de l’alumne occidental (l’ús diari del WhatsApp), la “Teoria
de les Intel·ligències Múltiples” (IM)2 i (finalment però no menys important) les
competències clau i els continguts del currículum docent espanyol de l’etapa
d’ESO., aquesta proposta és un PROJECTE INTERDISCIPLINARI anomenat
“WhatsApp, una màquina del temps” que pretén, en la seva ideació i
consecució teòriques, oferir una altra original manera d’acostar-nos a tots els
alumnes i, sobre tot, d’aconseguir que aquests aprenguin a veure la vida com
aquell complex i bell sistema que és: una mena de calidoscopi brillant i
multicolor que ens ofereix Coneixement, Ciència, Esperit, Literatura, Aventura,
Art.... i, per suposat, viatges en el temps. D’aquesta manera, en el present projecte
els MITJANS DE TELECOMUNICACIÓ es
converteixen en una màquina del temps que
transportarà als alumnes a llarg de la Història de
l’Home occidental, repassant molts dels
CONTINGUTS CURRICULARS que ja hauran
anat estudiant durant l’etapa d’ESO., i enfortint al
mateix temps les INTEL·LIGÈNCIES
MÚLTIPLES i COMPETÈNCIES CLAU de cada
un d’ells.
Oferint una visió global i interdisciplinària de la història de les
telecomunicacions, tot l’alumnat, sense excepcions, podrà gaudir d’una
experiència d’APRENENTATGE SIGNIFICATIU i INTEGRAL. Fomentant
sempre en l’espai educatiu els valors de la Convivència, la Cooperació, la
Inclusió, el Diàleg, la Companyonia, la Imaginació i la Creativitat... potser els hi
interessarà saber que, per arribar a la comoditat i velocitat del cèlebre
WhatsApp actual, l’Home ha hagut de recórrer un llarg camí que ens remunta
fins a la mateixa Prehistòria. I és que pot ser l’habilitat d’aprendre (la competència clau d’Aprendre a
aprendre – IMATGE 0.0) gaudeixi de gran significativitat si la desenvolupem a
través de la cultura, i no mitjançant la simple instrucció(*), l’aprenentatge sense
contextualitzacions ni sentits. Concreció: El present projecte interdisciplinari ha estat dissenyat per esser dut a terme -
hipotèticament parlant - per el departament de Geografia i Història de qualsevol institut
d’Espanya. En concret, el nivell seleccionat per a la seva ideació i consecució teòriques és el
de 4rt (Quart) d’ESO., i el currículum oficial emprat és el de la nova llei L.O.M.C.E. Aquest està
pensat per esser – hipotèticament - executat durant les darreres setmanes del 3er (Tercer)
trimestre (mesos maig-juny) de qualsevol any acadèmic, i la seva durada es calcula d’abastar
aprox. 3 setmanes (9-10 sessions en total, de 55 minuts cadascuna3
). Aquestes condicions
específiques han estat escollides per qüestions de preferència personal: el projecte és, en gran
part, un repàs global dels continguts de l’etapa d’ESO. i, a més, es susceptible de convertir-se
en una enriquidora experiència per a tot un alumnat que, quasi arribat l’estiu, es troba a punt de
tancar una important etapa de la seva vida i d’endinsar-se dins d’una realitat a on
l’aprenentatge continu és obligatori i imprescindible. No obstant això, qualsevol d’aquests
aspectes (i d’altres que s’esmentaran més endavant) pot esser modificat segons preferències.