[cat] El present treball final de màster pretén donar una visió actual sobre les
alternatives que, cada vegada amb major freqüència, s’oferten fora de l’educació
secundària obligatòria a l’alumnat d’entre 15 i 21 anys amb necessitats
específiques de suport educatiu. L’alternativa més recent en aquest sentit és la
FPB dirigida a alumnes amb necessitats educatives especials derivades de
discapacitat intel·lectual, alternativa que constitueix l’eix vertebrador d’aquest
treball.
Es comença fent un breu repàs sobre les mesures d’atenció a la diversitat a
l’ESO implantades per les diverses i canviants normatives des de la LOGSE
(1990) fins l’actualitat.
A continuació es presenten els diversos camins als quals pot optar l’alumnat amb
NESE des de l’ESO, destacant les tempranes edats en que aquests alumnes
tenen l’opció d’abandonar aquesta etapa educativa obligatòria i posant especial
atenció en la recent FPB, la qual ve a ocupar el lloc dels antics PQPI. En aquest
punt, és important destacar les incongruències entre la normativa i l’acció
pedagògica real, on aquesta segona s’enfronta a situacions pobrament
regulades i a les quals, independentment d’això, s’ha de donar una resposta
educativa.
El segon eix vertebrador d’aquest treball és el professorat de FPB que ha de
desenvolupar aquesta resposta a la diversitat, en determinats casos amb una
manca de formació important en les necessitats del seu alumnat i les
metodologies adequades. És per això que es dedica un apartat a una de les
metodologies més exitoses per donar resposta a la diversitat de l’alumnat: el
treball cooperatiu.
Finalment, i en relació amb aquest segon eix vertebrador, es presenta un
Programa de Formació per al professorat de la FPB del centre concertat La
Puríssima amb el títol: Estratègies Docents per a atendre a la diversitat en la FPB
“especifica”.