[cat] Segons l'American Heart Association (AHA), per a que la supervivència a
l'aturada cardíaca augmenti, caldria formar en tècniques de reanimació
cardiopulmonar bàsica (a partir d'ara RCP bàsica) al menys a un 20% de la
població. Des de 2003 aconsella la introducció de la formació en RCP en el
currículum escolar i l'ensinistrament en aquestes tècniques dels professors i
estudiants.
L'aturada cardiorespiratòria és una situació de màxima urgència mèdica que
potencialment pot revertir si s'inicien maniobres de RCP bàsica de forma
immediata. Malgrat tot, això només succeeix en menys del 25% de les aturades
cardiorespiratòries presenciades per testimonis, el que fa necessari augmentar
els coneixements d'aquestes maniobres en la població general.
Una forma de que aquests coneixements puguin arribar a tota la població, és
introduint el seu aprenentatge durant l'educació obligatòria, com moltes
organitzacions especialitzades en aquesta matèria recomanen.
L'objectiu d'aquest treball és incloure l'aprenentatge de la tècnica de RCP
bàsica durant l'etapa formativa obligatòria de l'ESO com un contingut dins el
currículum d'educació física.
Per dur-ho a terme es desenvoluparà una proposta educativa exposant els
diferents continguts que s'han de treballar, així com la metodologia, la
temporalització, recursos, activitats i l'avaluació per fer efectiu l'aprenentatge de
la tècnica de RCP bàsica a tots els nivells de l'ESO.
Amb aquesta proposta educativa, els alumnes en acabar l'etapa de secundària,
hauran de ser capaços davant una aturada cardiorespiratòria de saber activar
els serveis d'emergència com realitzar una RCP bàsica efectiva.