[cat] A Catalunya hi ha centres públics on l’alumnat hi pot cursar des de l’educació
infantil a la secundària obligatòria, o fins i tot, batxillerat. Aquests centres són
els Instituts Escola (IE), fet que ja de per si, resulta diferent a l’organització
escolar que podem trobar a les Illes Balears dins el sistema educatiu públic. La
transició entre l’Educació Primària (EP) i l’Educació Secundària Obligatòria
(ESO) és un punt clau en l’èxit escolar de cada infant, per tant, poder-ho fer en
un mateix centre, podria ser positiu per als estudiants.
Dins de la vintena d’IE de Catalunya, n’hi ha que també formen part de la Xarxa
d’Instituts Innovadors de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la
Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), aquests centres, com l’IE Les
Vinyes o l’IE Jacint Verdaguer, duen a terme metodologies innovadores com
el treball per projectes.
En el present treball es vol estudiar el funcionament dels IE des del punt de
vista organitzatiu i metodològic, i veure la seva viabilitat a les Illes Balears, com
a punt d’innovació educativa.
Per tal de saber com funcionen aquests tipus de centres, i quins foren els
motius pels quals foren constituïts amb el format d’IE, en aquest treball
s’estudiarà i compararà tot tipus de documentació disponible (Projecte Educatiu
de Centre, Pla Anual, audiovisuals...). També es comptarà amb la informació
obtinguda a la jornada de portes obertes per a docents de l’IE Les Vinyes, on
vaig assistir.
Finalment, la proposta del present treball serà valorar la implantació d’un IE a
les Illes Balears, com a centre innovador a nivell organitzatiu, i també amb la
metodologia desenvolupada en el procés d’ensenyament – aprenentatge (E/A).