[cat] L’educació física és una assignatura de caràcter obligatori dins del currículum
d’estudis de secundària i compta amb un temps de programa establert per
l’administració pública de només dues hores setmanals. D’aquestes dues hores,
se n’aprofita una petita part per a treballar els continguts curriculars degut a les
característiques especials de la pròpia assignatura. La gestió eficaç del temps
durant les classes és una de les competències més importants que han de tenir
i desenvolupar els docents d’educació física. L’aplicació d’algunes estratègies i
recursos metodològics específics durant les classes pot fer que el temps real de
pràctica dels alumnes s’incrementi i, per tant, tinguin més oportunitats
d’aprenentatge.
L’objectiu principal d’aquest treball és identificar quin és el temps de compromís
motor de que disposen els alumnes durant les sessions d’educació física. La
mostra de l’estudi està composta per 6 professors de secundària de 3 centres
públics de la ciutat de Palma. Els objectius secundaris han estat constatar quines
són les variables de les pèrdues de temps més significatives i quines relacions
existeixen entre les variables de curs, contingut i estil d’E-A.
Les principals conclusions de la investigació suggereixen que les principals
pèrdues de temps venen donades pel temps de vestuari i el temps d’organització,
que en el contingut de condició física s’observa un alt temps de compromís motor
però un baix temps emprat en la tasca i que el temps de compromís motor en sí,
és un indicador poc fiable de l’èxit pedagògic.
[eng] Physical Education is a mandatory subject in Compulsory Secondary Education
curriculum studies and the time established by the public administration for it is
two weekly hours. Only a small part of this time is used in order to achieve
curricular development because of the specifics of physical education. The
effective management of time during classes is one of the most important
competences that teachers should have and develop. Therefore methodological
strategies and resources application during the subject may increase the
movement and practice time of pupils and increase their learning opportunities.
Study sample consists of six high school teachers from six public education
centers in Palma city. The aim of the study is to identify the physical activity levels
during physical education lessons. Secondary goals of the research are to identify
most important time losses variables and relations established by course, content
and teaching style.
Main conclusions of this research suggest that the greatest losses of time are
due to time invested in changing clothes and time organization, as in the content
of fitness condition there are high physical activity levels but not much time spent
on the task itself. Therefore, physical activity levels is considered an unreliable
indication of pedagogical success.