[cat] L’impacte dels avenços tecnològics en la societat actual ha tingut la seva
repercussió també al món educatiu, traslladant el focus des del què s’ensenya al
com s’aprèn. Un esperit crític, curiós, amb autonomia per aprendre i capacitat de
cooperar en la cerca de solucions són alguns dels elements imprescindibles en
l’alumne d’avui. Per dur-ho a terme, múltiples estratègies pedagògiques s’han
desenvolupat que a poc a poc s’obren pas al nostre sistema educatiu, i l’Aprenentatge
Basat en Projectes (ABP) n’és una d’elles. En aquest context se situa
el present treball, que analitza l’experiència de l’IES Quartó de Portmany al curs
2016/17 amb la incorporació de l’ABP a les aules de 1r d’ESO. A través d’una
mostra de 98 alumnes i 5 professors, s’ha dut a terme un seguiment dels projectes
realitzats durant el segon trimestre, mitjançant l’observació a l’aula, l’assistència
a reunions i l’elaboració d’enquestes i entrevistes. Els resultats mostren
una valoració molt positiva per part de l’alumnat, que ha entès els projectes com
una manera d’aprendre coses útils, però desvinculant-ho del que es fa a la resta
d’assignatures, en lloc d’entendre els projectes com a element integrador. Pel
que fa al professorat, aquest s’ha trobat amb un escenari diferent del que s’esperava,
especialment pel que fa a l’autonomia de l’alumnat. El principal punt feble
recau en la preparació i planificació de la seqüència didàctica pel projecte de
manera que s’ajusti més a la capacitat dels alumnes i aquests puguin treure major
profit de cadascuna de les sessions. Per acabar, es recullen una sèrie de
propostes de millora de cara a futurs cursos. El compromís d’aquest treball és el
de contribuir a consolidar l’ús d’aquestes metodologies als centres d’educació
amb l’esperit de millorar el present i el futur dels nostres alumnes.