[cat] La conjuntura social, política i econòmica actual, dins del paradigma
del segle XXI, ha provocat que es qüestioni la idoneïtat del model educatiu
clàssic, basat en la reproducció de continguts. Com a conseqüència, s’han
produït canvis legislatius amb l’objectiu de millorar el sistema educatiu, i
nombrosos teòrics i docents han elaborat metodologies innovadores per tal de
preparar a les futures generacions per a un futur caracteritzat pels constants i
radicals canvis. En aquest context s’ha elaborat el present treball, on s’analitza
el valor didàctic del còmic i es presenten una sèrie d’activitats educatives
basades en aquest recurs. S’exposa un ampli compendi de còmics i la seva
utilització en diferents tipus d’àmbits pedagògics, com l’educació sexual o la
formació de la identitat pròpia de l’adolescent. També s’analitzen una sèrie de
propostes educatives centrades en l’ús del còmic per la didàctica de les
Ciències Socials de 4t d’ESO i batxillerat, i es presenta un repertori d’activitats
dissenyades amb els còmics Balears abans i ara per a primer cicle d’educació
secundària obligatòria. Les activitats s’han elaborat dins del marc legislatiu de
la LOMCE, i tenint en compte les característiques generals dels centres
d’educació pública de les Illes Balears.