[cat] El present treball de fi de màster pretén oferir una perspectiva més àmplia i menys
convencional o historicista de l’ensenyament de la literatura universal segons la qual, tot
i partint del coneixement del cànon, aquest obri un espai on es dona visibilitat a la
marginalitat dels personatges de la literatura de terror des d’un enfocament temàtic i una
òptica interdisciplinària. Tenint en compte que potser hauria estat més “canònic” parlar
de Les Desventures del jove Werther, de Faust o de Dr. Jekyll and Mr. Hyde, el que es
pretén és l’aplicació real a les aules d’obres que els alumnes difícilment haurien conegut
a través dels currículum de les matèries relacionades com llengua i literatura catalana,
llengua i literatura castellana, llengua anglesa, història, filosofia o història de la filosofia.
Aquest enfocament pretén visibilitzar allò que ha rebut un tractament generalista en les
aproximacions i manuals d’ensenyament de la literatura universal. És a dir, aquesta
perspectiva pretén dotar de rellevància literària i cultural a personatges marginals, a un
gènere i un tema marginat dins de l’enfocament historicista que permeti oferir un ventall
més ampli en l’aproximació de la literatura universal, de les obres canòniques o dels
clàssics.
Per tant, es dona llum a allò que no és bell sinó als marginats, tot intentant establir ponts
de comunicació amb altres disciplines i, en darrer terme, promoure l’interès per la lectura
i el consum de productes culturals i fer entendre als alumnes que, potser alguns dels
seus productes de consum actuals (esbrinats pel qüestionari inicial d’hàbits lectors i de
consum de productes culturals i audiovisuals), es nodreixen d’uns clàssics poc coneguts
fins aleshores. La selecció tant dels personatges com de les obres, autors i època ve
condicionada, per tant, en intentar establir vincles de comunicació amb obres
representatives de la literatura universal potser marginades en algunes històries de la
literatura i les altres arts i disciplines a nivell curricular però també amb els interessos
dels propis alumnes de Batxillerat tenint en compte els seus hàbits lectors i de consum
de productes culturals i audiovisuals.