dc.contributor |
Ripoll Perelló, Maria Isabel
|
|
dc.contributor.author |
Escalas Ruiz, María Isabel
|
|
dc.date |
2017 |
|
dc.date.accessioned |
2018-06-15T11:33:51Z |
|
dc.date.available |
2018-06-15T11:33:51Z |
|
dc.date.issued |
2018-06-15 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/147077 |
|
dc.description.abstract |
[cat] El present treball de fi de màster pretén oferir una perspectiva més àmplia i menys
convencional o historicista de l’ensenyament de la literatura universal segons la qual, tot
i partint del coneixement del cànon, aquest obri un espai on es dona visibilitat a la
marginalitat dels personatges de la literatura de terror des d’un enfocament temàtic i una
òptica interdisciplinària. Tenint en compte que potser hauria estat més “canònic” parlar
de Les Desventures del jove Werther, de Faust o de Dr. Jekyll and Mr. Hyde, el que es
pretén és l’aplicació real a les aules d’obres que els alumnes difícilment haurien conegut
a través dels currículum de les matèries relacionades com llengua i literatura catalana,
llengua i literatura castellana, llengua anglesa, història, filosofia o història de la filosofia.
Aquest enfocament pretén visibilitzar allò que ha rebut un tractament generalista en les
aproximacions i manuals d’ensenyament de la literatura universal. És a dir, aquesta
perspectiva pretén dotar de rellevància literària i cultural a personatges marginals, a un
gènere i un tema marginat dins de l’enfocament historicista que permeti oferir un ventall
més ampli en l’aproximació de la literatura universal, de les obres canòniques o dels
clàssics.
Per tant, es dona llum a allò que no és bell sinó als marginats, tot intentant establir ponts
de comunicació amb altres disciplines i, en darrer terme, promoure l’interès per la lectura
i el consum de productes culturals i fer entendre als alumnes que, potser alguns dels
seus productes de consum actuals (esbrinats pel qüestionari inicial d’hàbits lectors i de
consum de productes culturals i audiovisuals), es nodreixen d’uns clàssics poc coneguts
fins aleshores. La selecció tant dels personatges com de les obres, autors i època ve
condicionada, per tant, en intentar establir vincles de comunicació amb obres
representatives de la literatura universal potser marginades en algunes històries de la
literatura i les altres arts i disciplines a nivell curricular però també amb els interessos
dels propis alumnes de Batxillerat tenint en compte els seus hàbits lectors i de consum
de productes culturals i audiovisuals. |
ca |
dc.format |
application/pdf |
|
dc.language.iso |
cat |
ca |
dc.publisher |
Universitat de les Illes Balears |
|
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|
dc.rights |
all rights reserved |
|
dc.subject |
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure |
ca |
dc.subject |
373 - Ensenyament primari i secundari |
ca |
dc.subject |
8 - Lingüística i literatura |
ca |
dc.subject.other |
Literatura universal |
ca |
dc.subject.other |
Personatges de terror |
ca |
dc.subject.other |
Interdisciplinarietat |
ca |
dc.subject.other |
Enfocament temàtic |
ca |
dc.subject.other |
Avaluació per tasques |
ca |
dc.title |
De Mary Shelley a Bram Stoker: personatges marginals i de terror a l’aula de literatura universal des d’una perspectiva interdisciplinària |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
dc.date.updated |
2018-05-22T09:06:16Z |
|