De Mary Shelley a Bram Stoker: personatges marginals i de terror a l’aula de literatura universal des d’una perspectiva interdisciplinària

Show simple item record

dc.contributor Ripoll Perelló, Maria Isabel
dc.contributor.author Escalas Ruiz, María Isabel
dc.date 2017
dc.date.accessioned 2018-06-15T11:33:51Z
dc.date.available 2018-06-15T11:33:51Z
dc.date.issued 2018-06-15
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/147077
dc.description.abstract [cat] El present treball de fi de màster pretén oferir una perspectiva més àmplia i menys convencional o historicista de l’ensenyament de la literatura universal segons la qual, tot i partint del coneixement del cànon, aquest obri un espai on es dona visibilitat a la marginalitat dels personatges de la literatura de terror des d’un enfocament temàtic i una òptica interdisciplinària. Tenint en compte que potser hauria estat més “canònic” parlar de Les Desventures del jove Werther, de Faust o de Dr. Jekyll and Mr. Hyde, el que es pretén és l’aplicació real a les aules d’obres que els alumnes difícilment haurien conegut a través dels currículum de les matèries relacionades com llengua i literatura catalana, llengua i literatura castellana, llengua anglesa, història, filosofia o història de la filosofia. Aquest enfocament pretén visibilitzar allò que ha rebut un tractament generalista en les aproximacions i manuals d’ensenyament de la literatura universal. És a dir, aquesta perspectiva pretén dotar de rellevància literària i cultural a personatges marginals, a un gènere i un tema marginat dins de l’enfocament historicista que permeti oferir un ventall més ampli en l’aproximació de la literatura universal, de les obres canòniques o dels clàssics. Per tant, es dona llum a allò que no és bell sinó als marginats, tot intentant establir ponts de comunicació amb altres disciplines i, en darrer terme, promoure l’interès per la lectura i el consum de productes culturals i fer entendre als alumnes que, potser alguns dels seus productes de consum actuals (esbrinats pel qüestionari inicial d’hàbits lectors i de consum de productes culturals i audiovisuals), es nodreixen d’uns clàssics poc coneguts fins aleshores. La selecció tant dels personatges com de les obres, autors i època ve condicionada, per tant, en intentar establir vincles de comunicació amb obres representatives de la literatura universal potser marginades en algunes històries de la literatura i les altres arts i disciplines a nivell curricular però també amb els interessos dels propis alumnes de Batxillerat tenint en compte els seus hàbits lectors i de consum de productes culturals i audiovisuals. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject 8 - Lingüística i literatura ca
dc.subject.other Literatura universal ca
dc.subject.other Personatges de terror ca
dc.subject.other Interdisciplinarietat ca
dc.subject.other Enfocament temàtic ca
dc.subject.other Avaluació per tasques ca
dc.title De Mary Shelley a Bram Stoker: personatges marginals i de terror a l’aula de literatura universal des d’una perspectiva interdisciplinària ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2018-05-22T09:06:16Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics