[cat] Aquest treball s’articula en dues parts. Per una banda una recerca
teòrica sobre les diferents teories o tendències que aposten per una
metodologia transversal del coneixement per tal de millorar el procés
d’ensenyament-aprenentatge. I per una altra banda, intentat seguir aquest
procés integral del coneixement, es proposen diferents unitats didàctiques on
poder aplicar aquestes teories transversals en l’àmbit de les ciències socials a
la ESO.
Les diferents unitats didàctiques tenen com a punt de partida els
elements visuals que ens proporcionen les obres d’art. Aquestes obres d’art
són la gènesis de les activitats creades seguint unes metodologies innovadores
que fomenten la inclusió de tot l’alumnat. A més d’afavorir que l’alumne millori
el seu sentit crític i que el condueixi a construir el seu propi pensament a partir
d’un aprenentatge significatiu.
Els diferents exemples tractats en aquest treball són un recull d’obres
significatives per la història de l’art, que degut al seu significat i el context en
que foren creades, ens permeten establir relacions entre les diferents
disciplines incloses a les ciències socials. El nostre plantejament capgira la
major part de les propostes curriculars publicades als llibres de text, fent de
l’obra de l’art el fil conductor per l’aprenentatge d’història, geografia i altres
aspectes.
D’aquesta manera tractem l’aprenentatge del coneixement d’una manera
integrada, en lloc de forma fragmentada. Contribuint així a que l’alumne es faci
una idea més global de les diferents disciplines que inclouen les ciències
socials. A més de donar una certa visibilitat a les obres artístiques en el
currículum LOMCE a l’etapa de la secundària obligatòria.