[cat] L’aprenentatge basat en problemes o ABP és una metodologia didàctica que
pren com a punt de partida per a l’aprenentatge una situació problemàtica i
versemblant, relacionada amb la vida real. Es tracta d’una estratègia
d’aprenentatge actiu en què es potencia l’autonomia dels alumnes, ja que han
d’identificar, tot treballant en petits grups, què saben i què els fa falta per resoldre
el problema. Posteriorment, cada alumne ha de fer la recerca d’informació
necessària per posar-la després en comú i discutir-la amb el seu grup, per tal
d’arribar a una possible solució al problema inicial plantejat.
A banda de construir nous coneixements de manera autònoma, l’ABP permet
treballar, a més, competències i habilitats com aprendre a aprendre, raonament
crític, autoavaluació, treball en equip, comunicació i aprenentatge cooperatiu,
entre d’altres. El paper del professor en aquesta metodologia és actuar com a
guia i facilitador de l’aprenentatge, estimulant debats dins el grup i preguntes que
dirigeixin els esforços de l’estudiant.
Tot i que l’ABP presenta alguns desavantatges, està guanyant cada vegada
més interès per aplicar-ho a secundària i batxillerat. Per aquest motiu, en aquest
treball es presenta una proposta didàctica pel curs de 3r d’ESO basada en l’ABP,
en la qual es pretén que els alumnes treballin conceptes del sistema nerviós a
partir d’una situació problemàtica contextualitzada en el consum de drogues.
Alhora, s’intenta que adquireixin el coneixement necessari per tal d’actuar de
manera responsable i desenvolupar conductes saludables.