[cat] En aquest treball s’ha posat de manifest la necessitat de que l’alumnat
d’educació secundària obligatòria aprengui els continguts de Tecnologia,
Matemàtiques i Física i Química de forma conjunta. Es creu que d’aquesta forma
es millorarà l’ensenyament, possibilitant fer-ne un aprenentatge més significatiu.
El Decret 34/2015, que estableix el currículum a les Illes Balears, ja posa de
manifest la gran relació que existeix entre aquestes assignatures, i és el punt de
partida per justificar la necessitat de tractar-les de forma conjunta. A més, hi ha
nombrosos continguts que es repeteixen.
També és pretén utilitzar la metodologia d’aprenentatge basat en projectes i en
la resolució de problemes per treballar els continguts d’aquestes tres matèries,
afavorint que l’alumnat assoleixi les competències clau marcades per aquesta
etapa. Tot i això, s’és conscient de les dificultats presents a l’hora de poder
aplicar aquesta metodologia, com són la dificultat d’avaluació i la manca de
formació del professorat.
D’aquesta forma es proposa un projecte genèric, que podrà servir de
recomanacions per treballar i avaluar els continguts de forma conjunta. A mode
d’exemple, també s’inclou un conjunt de projectes concrets per posar en pràctica
durant el curs de segon d’ESO, que permetran treballar nombrosos continguts
d’aquestes tres assignatures de forma interdisciplinària. Així i tot, per a treballar
o profunditzar en alguns dels continguts que marca el currículum, es fa necessari
recórrer a les classes magistrals tradicionals.
Per acabar, es destaca la necessitat de que centres i professors comparteixin els
projectes duts a terme, i les seves experiències i dificultats. D’aquesta forma
tothom podria tenir accés a la feina feta facilitant la millora dels projectes i la
introducció de noves idees.