[cat] Fins no fa gaire, l’ensenyament de la literatura se centrava en el plantejament
fonamentat en el coneixement i la sistematització dels autors; més endavant es
va basar en l’anàlisi de l’obra, on el comentari de text era una de les
metodologies més utilitzades i, finalment, es va focalitzar en la figura del lector,
tot amb l’objectiu de formar uns lectors competents, implicats en un hàbit de
lectura que hauran aconseguit mitjançant el plaer.
Avui dia, el darrer plantejament esmentat és el que encara perdura en els
centres d’educació secundària. Ara bé, cal indicar que els dos primers no s’han
deixat de banda en cap moment, ja que per potenciar la figura del lector és
necessari que els alumnes també coneguin aspectes tant dels autors com de
les seves obres.
El present treball té l’objectiu de demostrar com els alumnes, per mitjà dels
tres plantejaments indicats anteriorment, poden ser capaços de gaudir de la
literatura mitjançant una obra literària que pertany al nostre cànon literari: Terra
baixa, d’Àngel Guimerà. D’aquesta manera, amb la proposta didàctica que
plantejam, introduïm tot un seguit d’activitats que ens permetran acostar la
lectura d’una manera lúdica als alumnes, amb l’objectiu que siguin capaços
d’adquirir hàbits de lectura.