La construcció del lector literari en la teoria de la literatura: propostes didàctiques a partir dels gèneres literaris

Show simple item record

dc.contributor López Femenías, Margalida
dc.contributor.author Revelles Esquirol, Jesús
dc.date 2017
dc.date.accessioned 2018-06-19T09:00:32Z
dc.date.issued 2018-06-19
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/147155
dc.description.abstract [cat] El propòsit del meu TFM és construir, mitjançant unes propostes didàctiques, una bastida suficientment cohesionada com per reconstruir la figura del lector literari. Així, considero que no llegim de la mateixa manera ni activem els mateixos mecanismes si estem davant un reportatge periodístic, una columna d’opinió o davant un poema. Aquest fet objectiu i el fet que cada vegada més alumnes utilitzin la fal·làcia de confondre la literatura (el text a estudiar) ja sigui amb el context ja sigui amb la història que envolta al text, ja sigui amb la biografia de l’autor... em sembla que dotarà de practicitat el conjunt de propostes didàctiques que exposo en aquest TFM. Així, proposo un aprenentatge significatiu i profund que desenvolupi la imaginació i la creativitat situant l’alumne en totes les fases de la comunicació literària (autor, missatge i receptor), alhora que transita pels tres gèneres canònics (narrativa, poesia i teatre). La literatura no és únicament un instrument estètic i decoratiu. La literatura serveix per tenir una cosmovisió del nostre món. Conèixer altres poètiques és essencial per seguir-les o per contradir-les. A la dècada dels vint del segle passat es va vincular literatura i educació amb les teories pedagògiques i literàries del “New Criticism”. Les seves lectures tancades (close reading) han influït molt en les didàctiques antibiograficistes. La meva proposta és que els alumnes utilitzin la pròpia competència lectora per construir un “lector literari” a partir dels constituents de cada gènere literari. Proposo estudiar aspectes que, des del meu punt de vista, caracteritzen i categoritzen cada gènere per si mateix. Dit d’una altra manera, afegeixen poeticitat a cada gènere. En el cas del teatre, l’escenografia i la posada en escena; en el cas de la narració, els diferents narradors; i, finalment, en el cas de la poesia, l’ús de la rima i el ritme. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject 8 - Lingüística i literatura ca
dc.subject 82 - Literatura ca
dc.subject.other Estructuralisme ca
dc.subject.other Teoria de la literatura ca
dc.subject.other Transducció ca
dc.subject.other Competència literària ca
dc.subject.other Lector literari ca
dc.title La construcció del lector literari en la teoria de la literatura: propostes didàctiques a partir dels gèneres literaris ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2018-05-22T09:07:05Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics