[cat] El sector de la comunicació audiovisual a Espanya està passant per un
moment de profunds canvis. Hi ha diversos factors que tenen que veure amb
aquesta situació, però els principals són la precarització de les professions
periodística i aquelles relacionades amb el món audiovisual propiciada per la
caiguda en la inversió publicitària i la continua pèrdua de credibilitat en els
mitjans de comunicació. Ens trobam, doncs, una situació difícil per als futurs
professionals de la comunicació, on hauran de fer front a la tasca més
complicada de totes: recuperar la confiança de la societat. Una tasca que passa
irremeiablement per començar a guiar-se per criteris ètics i de responsabilitat
social a l'hora de dur a terme la seva feina.
Cultura Audiovisual és una assignatura introductòria per aquells alumnes
interessats en el sector de la producció audiovisual i de la publicitat.
L’ensenyament d’aquesta matèria s’estructura en dos camins paral·lels i
complementaris. El primer és l’anàlisi dels productes que es presenten per
mitjans digitals i físics i el segon és la creació de productes audiovisuals per
part dels alumnes. L'objectiu de la unitat didàctica “Comunicar a l'era de la
postveritat” és doble: per una part preparar als alumnes per a que coneguin la
situació real del sector audiovisual i els reptes més importants que té per
endavant la seva generació i, d'una altra seguir les recomanacions de la
UNESCO d'incloure al currículum de secundària competències relatives a
l'Educació en i per a Mitjans, per tal que els alumnes puguin accedir i crear de
forma eficaç continguts en suport del desenvolupament econòmic, l'educació, la
salut i els serveis humans, i de tots els altres aspectes de les societats
contemporànies.
La unitat està construïda en base al model ADDIE de disseny
instruccional, partint de les necessitats educatives dels alumnes, dels seus
coneixements previs, dels requisits del currículum i dels nostres objectius com a
docents. La unitat es basarà en una metodologia fonamentalment diversa,
comunicativa, activa i participativa i a l’aula es cercarà potenciar l’aprenentatge
significatiu. Els continguts que veuran comprenen des de la situació actual del
1
mercat laboral del sector audiovisual i de la publicitat a reflexionar sobre la
crisis dels mitjans de comunicació des del 2008, aprofundir en les causes de
l'auge de les noticies falses i de la pseudociència i reflexionar sobre la
necessitat d'incloure criteris ètics i de responsabilitat social dins les seves
produccions per tornar a guanyar la confiança de la seva audiència i el respecte
social de la seva professió.