[cat] L'evolució és una disciplina central en la biologia, que permet entendre i
connectar molts aspectes que difícilment es poden explicar sense la seva
participació. Així, per entendre qüestions més generals com la descripció de la
biodiversitat actual, o més concrets com l’aparició de la resistència als
antibiòtics, necessàriament s’ha de fer referència a l’evolució i els seus
mecanismes. Ara bé, en el currículum, els continguts relacionats amb l’evolució
i l’estudi dels seus mecanismes es tracten quasi exclusivament a 4t d’ESO, on
l’assignatura de Biologia i Geologia no és obligatòria. A més, la complexitat i
abstracció que implica el tema fan que, després del seu estudi, molts
conceptes no quedin clars. Per això, es fa una proposta didàctica que engloba
diferents aspectes de l’evolució, fonamentada en una recerca bibliogràfica dels
possibles problemes didàctics i diferents propostes de solució.
En la proposta didàctica presentada, en primer lloc, es pretén introduir
l’ensenyament de l’evolució al primer cicle d’ESO, de manera que s’hi proposen
una sèrie d’activitats, per tal que, tots els alumnes acabin l’educació secundària
obligatòria amb unes certes nocions sobre l’evolució. En una segona part, es
presenta una unitat didàctica completa, enfocada a 4t d’ESO, que engloba
l’estudi del fet de l’evolució i els seus mecanismes, les hipòtesis sobre l’origen
de la vida, l’evolució humana, i la possible incidència de la nostra espècie en el
procés evolutiu. La proposta incideix especialment en el treball dels diferents
mecanismes de l’evolució d’una manera pràctica, de manera que l’alumne els
pugui entendre i aplicar. A més, també es fa èmfasi en la contraposició entre
les preconcepcions dels alumnes i els nous coneixements adquirits, per tal que
es puguin integrar totalment i modificar les concepcions prèvies. Per tot això, la
proposta didàctica pot contribuir a la superació de determinats problemes
didàctics associats a l’aprenentatge de l’evolució al llarg de tota l’etapa de
l’educació secundària obligatòria.