[cat] El treball de consta de dues parts ben diferenciades. Per una banda, es realitza
una recerca bibliogràfica sobre els tipus d’avaluacions, incidint en els tipus
d’avaluació formadora i formativa. La nova visió competencial de l’aprenentatge
dels alumnes contemplada en el currículum actual comporta un canvi en la
definició dels objectius que es volen assolir i, consegüentment, un canvi en les
metodologies didàctiques i l’avaluació. Actualment es parla molt sobre els canvis
de metodologia, els treballs més pràctics, la realització de projectes, etc. Però
només canviar la metodologia no és suficient. És per això que resulta interessant
aprofundir en el coneixement de l’avaluació amb una funció reguladora que
permet, tant al docent com a l’alumne, detectar i identificar les dificultats que no
fan possible el correcte assoliment dels objectius i que, per tant, no permeten un
aprenentatge significatiu de l’alumne. A més de la detecció de les dificultats, és
molt important comprendre les causes i trobar solucions per superar-les. Tota
aquesta informació es perd quan només s’avalua de forma qualificadora, valorant
únicament els resultats del procés d’ensenyament-aprenentatge. A més, aquesta
avaluació suposa un enriquiment pel propi alumne ja que els ajudam a reflexionar
sobre com aprenen i implicar-los en el seu propi procés d’aprenentatge com un
agent actiu. Amb aquesta recerca bibliogràfica s’aconsegueix també un recull
d’eines d’avaluació que mostren el valor de la informació que ens permeten
aconseguir i l’efectivitat que això té en el procés d’aprenentatge.
Per altra banda, aprofitant el període de pràctiques del Màster de Formació del
Professorat, es presenta una proposta d’avaluació formativa i formadora d’una
unitat didàctica, en la que el canvi del rol del docent i el paper més actiu de
l’alumne en el seu propi procés d’avaluació demostra una millora del procés
d’ensenyament-aprenentatge.