[cat] Encara que d’entrada pugui parèixer una pràctica antiga, els llibres de text
continuen jugant un paper important a les classes d'anglès com a llengua
estrangera (EFL). Les noves tendències educatives aposten totes per
abandonar totalment els llibres de text; cosa difícil a secundària i Batxillerat
mentre la manera d’avaluar els alumnes no canviï. Per tant, avui per avui, ens
agradi o no, a la majoria de centres de secundària de les nostres illes, es
segueix utilitzant un llibre de text a les classes d’EFL. Per sort, els llibres de text
actuals d’anglès com a llengua estrangera inclouen molts recursos extres útils
per a professorat i alumnat, i és l’ús que en fa cada professor allò que marca la
diferència entre que siguin o no realment eficaços per a l’ensenyament i
l’aprenentatge. Fer-ne un ús inadequat pot desprofessionalitzar els docents,
cosa que disminuirà la qualitat de l’educació, i cansar els estudiants, cosa que
afectarà negativament la seva actitud i els seus resultats. Aquest treball de
final de màster, neix arran de l’experiència viscuda i les necessitats educatives
detectades durant les pràctiques, i pretén proposar un pla de col·laboració i
suport entre professors a nivell de centre per a minimitzar el tradicional
aïllament que caracteritza aquesta professió i així, augmentar i millorar no
només la qualitat d’ensenyament sinó també la d’aprenentatge. A la primera
part es fa un repàs de la literatura sobre els que són els tres temes centrals de
discussió: els llibres de text actuals d’EFL, l’aïllament docent i la col·laboració
docent. A la segona part, es realitza un estudi de cas partint de les
observacions de 4 professores d’anglès de l’IES Mossèn Alcover de Manacor,
que es completa amb diferents qüestionaris realitzats a alumnat i a professorat
d’altres centres. I finalment, partint dels resultats obtinguts, es detalla la
proposta, un pla de col·laboració, suport i aprenentatge docent entre iguals i a
nivell de centre, pensat específicament pel departament d’anglès del Mossèn
però modificable, obert i adaptable a qualsevol altre departament i extrapolable
a altres centres com a model de formació contínua per a la millora de la qualitat
educativa.