[cat] En el moment històric actual, és freqüent la confluència de diverses
llengües en la quotidianitat dels ciutadans. Com més va més s’incrementa el
contacte diari amb diverses llengües i, en conseqüència, la necessitat de tenirne
cert domini. Les Illes Balears en són un bon exemple: per una banda, hi ha
la llengua catalana, la llengua pròpia de les Balears i del col·lectiu majoritari de
ciutadans, i vehicular de l’ensenyament; per una altra, hi ha el castellà, que és
la llengua habitual d’un nombre més elevat que mai de persones que viuen a
les Balears; finalment, hi ha la presència, com més va més important, d’altres
llengües que formen part d’aquest paisatge lingüístic o que són les llengües
primeres d’un nombre significatiu de ciutadans.
Aquesta nova realitat plurilingüe i heterogènia es veu reflectida a les aules
del sistema educatiu Balear i, en certes ocasions, ha originat actituds de rebuig
o s’ha interpretat com un problema.
El sistema educatiu és un element important en la configuració d’una
societat, més en moments de grans canvis i transformacions. Per això, les
pràctiques educatives que parteixen del reconeixement de la diversitat
lingüística de casa i la resta del món, a través del treball d’unes actituds
basades en el respecte i la valoració de totes les llengües que es parlen (no
només de les pròpies o oficials), contribueixen a l’eliminació d’actituds de
rebuig o prejudicis lingüístics no només pel que fa a la utilització del català,
llengua minoritzada a les Illes Balears, sinó de qualsevol altra llengua del dia a
dia de la ciutadania del país.
Aquest treball planteja una proposta de treball didàctic interdisciplinari que
pretén fer un recorregut per la diversitat lingüística de les aules i del món de
manera general, per així entendre la realitat sociolingüística de la llengua
catalana en un context global.