[cat] La pedagogia hospitalària s’entén com a una part diferenciada de la pedagogia, on la persona
hospitalitzada esdevé el nucli principal d’estudi, investigació i dedicació. El procés d’hospitalització
sempre esdevé un element distorsionador respecte la vida de les persones, infants, joves, adults i
famílies que el passen. És per això que la present investigació té l’objectiu principal d’analitzar les
necessitats de caràcter psicopedagògic que hi ha dins el servei de pediatria de Son Espases. També,
a través d’aquestes necessitats, identificar els serveis de caire psicopedagògic vinculats a Son
Espases i valorar les possibilitats d’actuació o d’ampliar el serveis. Per una visió més global, s’han
investigat hospitals europeus i espanyols, ja que un mateix tema d’investigació pot generar resultats
diferents, depenent del moment i del lloc on s’aplica. El disseny metodològic es basa en un
enfocament qualitatiu, el qual se centra en quatre àrees mostrals: professionals de la sanitat, infants i
famílies i associacions externes. Els resultats obtinguts han posat de manifest evidències clares però
contrastades entre les diferents mostres, que valoren positivament els serveis que s’enfoquen a la
millora de la qualitat de vida dels infants. Així mateix, es destaca la falta de serveis de caràcter
psicopedagògic i lúdic i l’ampliació d’aquells que ja hi són.
[eng] Hospital pedagogy is understood as a differentiated part of pedagogy, where the hospitalized person
becomes the main center of study, research and dedication. The process of hospitalization always
becomes a distorting element in term of people’s lives, children and young people, adults and families
who have to pass through. That is why this research has the main objective of analyzing the
psycho-pedagogical needs that exist in the pedagogical service of Son Espases. Also, through these
needs, identify the psycho-pedagogical services linked to Son Espases and evaluate the possibilities
of action or expand services. For a more global vision, European and Spanish hospitals have been
investigated because the same subject of investigation can generate different results, depending on
the time and place where it is applied. The methodological design is based on a qualitative approach,
which focuses on four areas: healthcare professionals, children and families and external
associations. The results obtained have revealed clear but proven evidences between the different
samples, which positively value services that focus on improving the quality of life of children.
Likewise, there is a lack of services of psycho-pedagogical and playful nature and the expansion of
those that already exist.