[cat[ Al present TFG s’ha fet una investigació amb una proposta didàctica de l’aprenentatge de la suma i la resta als cursos de primer i segon de primària mitjançant les matemàtiques realistes amb l’objectiu d’aprofundir més dins una metodologia menys tradicional i més basada en l’entorn del nin, perquè així els mestres tinguin recursos per poder impartir classes on el primer beneficiat sigui l’alumne. Aquesta metodologia de EMR consisteix en plantejar-li una situació o problema real a l’alumne, a la qual el propi infant ha de construir-se un raonament per entendre allò que està passant i després poder-se elaborar ell mateix un desenvolupament de la situació fins a arribar a la solució. El paper del docent en aquest mètode és purament de guia o acompanyant. L’educació matemàtica realista està pensada perquè cada alumne aprèn de manera diferent, a un ritme diferent i amb uns coneixements i eines diferents, per tant, allò important no és el procés que han fet (com a altres metodologies on tots ho han de fer igual), sinó que en aquesta etapa inicial allò important és la comprensió i el raonament que fan els alumnes de la situació plantejada i entenguin que sumar és un canvi d’augment i restar en un canvi de disminució per x motius.
[eng] To the present TFG an investigation has been done with a didactic proposal of the learning of the sum and the rest in the courses of first and second of primary by means of the realistic mathematics. The objective is to go deeper into a methodology less traditional and more based on the environment of the child, so that teachers have the resources to be able to teach classes where the first beneficiary is the student. This methodology of EMR consists in presenting a situation or real problem to the student. Therefore, the own child must be constructed a reasoning to understand what is happening and then to be able to elaborate himself a development of the situation until arriving to the solution. The role of the teacher in this method is purely guide or companion. Realistic mathematical education is designed so that each student learns differently, at a different pace and with different knowledge and tools. Therefore, what is important is not the process they have done (like other methodologies where everyone has to do the same), but in this initial stage, what matters is the understanding and reasoning that students make of the situation posed. Finally, they must understand that adding is a change of increase and subtracting a change of decrease for various reasons.