[cat] En aquest treball de final de màster plantejaré un seguit d‟estratègies
didàctiques relacionades amb la interdisciplinarietat que poden afavorir i fer
més significatiu l‟aprenentatge de l‟alumnat d‟ESO i de Batxillerat. Hi parteixo
des de l‟experiència com a docent durant el període de pràctiques d‟aquest
màster i d‟algunes idees, sovint hipotètiques, i constatacions d‟estudis
relacionats amb les aproximacions interdisciplinàries que, referides al camp
didàctic, són les relacions que s‟estableixen entre diferents camps d‟estudi
sobre un tema determinat.
L‟ús de metodologies interdisciplinàries i globalitzadores augmenta el
caràcter inclusiu de l‟ensenyament, però no sempre es duen a terme o
s‟evidencien com un problema. S‟ha de tenir en compte que les disciplines no
són realitats naturals o preexistents, són convencions establertes en un procés
històric que ens permeten reflexionar sobre l‟intercanvi de conceptes i parar
atenció a les disciplines híbrides. En aquest cas me centraré en alguns casos
concrets d‟aprenentatge interdisciplinari de llengua i literatura catalanes i la
seva relació amb les intel·ligències múltiples. Així mateix, entre les
intel·ligències múltiples i el folklore hi ha punts en comú que cal tenir en compte
i que detallaré de manera extensa en el primer apartat d‟aquest treball.
En definitiva, vull proveir d‟instruments als alumnes perquè vegin el
procés d‟aprenentatge com quelcom coherent i útil; posaré en evidència que
aquest tipus de metodologia precisa d‟un professorat preparat i documentat per
a poder donar respostes a l‟alumnat a partir de la seva adaptació a la realitat
amb uns nivells d‟exigència adequats. Igualment, exposaré alguna de les
meves tesis sobre el folklore i les afinitats amb les intel·ligències múltiples;
l‟aplicació del folklore com a estratègia didàctica en l‟ensenyament de la llengua
catalana o la poesia i algunes reflexions sobre l‟ensenyament interdisciplinari
relacionades amb la literatura o la imatge.
[eng] In this Master thesis I raise a set of reflections and proposals related to
interdisciplinary teaching strategies that can promote and make learning more
meaningful for high school students. I start from the experience of being a
teacher during the Master‟s internship and from some ideas, often hypothetical,
and findings from studies related to interdisciplinary approaches, which are the
relationships between different fields of study on a particular subject in
reference to the educational field.
The use of interdisciplinary and globalizing methodologies increases the
inclusive character of education, but this is not always carried out or seen as a
problem. We have to bear in mind that disciplines are not natural or realities that
already exist. In the historical process, they are pre-established conventions
that allow us to reflect on the exchange of concepts and they let us pay
attention to hybrid disciplines. In this case, I will focus this work on some
specific cases of interdisciplinary learning of catalan language and literature and
its relationship with multiple intelligences. From my point of view, there are
many similarities between multiple intelligences and folklore that have to be
taken into account and I will detail them extensively in the first section of this
Master thesis.
Finally, I provide some instruments to the students so they can achieve
the objectives that might be proposed to them to reach the necessary work
skills and so they are able to see that the learning process is something
coherent and useful. I will show the importance of having prepared teachers to
apply such methodology because we have to be able to respond with adequate
levels of exigency to our students questions from our adaptation to the reality.
Moreover, I will discuss some of my folklore theories and their affinity with the
different multiple intelligences; the implementation of folklore as a didactic
strategy in teaching catalan language and; and some reflections on
interdisciplinary education related with literature or image.