[cat] Aquest projecte està inscrit dins de la línia d'investigació "El context on es Introdueixen les
Tecnologies de la Informació i Comunicació" pertanyent al grup de recerca en Tecnologia
Educativa, del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de I'educació de la Universitat
dels Illes Balears. L'estudi es va dur a terme a la comunitat etnolingüística pertanyent al Poble
Ñuu Savi (Poble de la Pluja) de la Regió Mixteca Baixa de l'Estat d'Oaxaca, Mèxic.
La informació que s'ha obtingut al llarg de vuit anys que ha complimentat la investigació, ha
permès presentar la memòria titulada "Proposta d'una Metodologia Didàctica a través d'un Espai
Virtual Compartit pels Docents" que acredita a qui subscriu "La suficiència investigadora àrea de
coneixement: Didàctica i Organització Escolar "; expedit per la Universitat de les Illes Balears.
Així mateix, presentar la proposta d'un "Model Metodològic per al Disseny d'un Objecte Digital
Educatiu (ODE) de la Llengua Mixteca per a la Variant de Sants Reis Yucunaá", tesi avalada per
la Universitat Tecnològica de la Mixteca per obtenir el grau de Master en Enginyeria de
Software. Finalment es conclou amb el present treball, on s'exposen els resultats obtinguts a la
pregunta: Com poden les Noves Tecnologies de la Informació i Comunicació contribuir amb el
procés d'inclusió social i digital del grup minoritari "Ñuu Savi" d'origen etnolingüístic, sense
perdre la seva identitat cultural?
Com a resposta, es genera en la fase d'anàlisi del rellevament de dades de la present
investigació, el Model Palma per al Desenvolupament i Inclusió de les Minories Ètniques
(MOPADIME), on s'han identificat les fortaleses i debilitats originades en els factors
socioculturals i tecnològics (entorn social, les seves motivacions i esquemes de representació,
així com el grau d'apropiació de les TIC) que hi ha al grup minoritari ètnic Ñuu Savi. Les
dimensions presentades en el model MOPADIME, comporten al disseny d'una estratègia
educativa amb fonament en la seva identitat cultural i suport en les TIC. Aquesta acció
estratègica i metodològica d'educació inclusiva es centra principalment en tres elements de la
comunitat ètnica: la Persona, el Context i la tasca Cognitiva, fent èmfasi en la cultura a través de
l'expressió lingüística dels seus correlats emocionals manifestats en la semàntica de la variant de
l'idioma Mixteco.
[eng] This project is part of the research line "The context in which Information and
Communication Technologies are introduced" belonging to the research group in Educational
Technology, Department of Applied Pedagogy and Educational Psychology, Universitat de les
Illes Balears. The study was carried out in the ethnolinguistic community belonging to the Ñuu
Savi town (People of the Rain) of the Mixteca low region of Oaxaca State, Mexico.
The information that has been obtained over eight years that has completed the research, it has
made it possible to present the report titled "Proposal of a Didactic Methodology through a
Virtual Space Shared by the Teachers" which accredits to who subscribes "The Research
Proficiency area of knowledge: Didactics and School Organization"; issued by the Universitat de
les Illes Balears. Also, presenting the proposal of a "Methodological Model for the Design of a
Educational Digital Object (ODE) of the Mixtec Language for the variant of Santos Reyes
Yucunaá", thesis backed by Universidad Tecnológica de la Mixteca to obtain the Master's degree
in Software Engineering. Finally, the study concludes with the present work, which presents the
results obtained to the question: How can the new Information and Communication Technologies
contribute to the process of social and digital inclusion of the minority group "Ñuu Savi" of
ethnolinguistic origin, without losing their cultural identity?
In response, the Palma Model for Development and Inclusion of Ethnic Minorities
(MOPADIME) is generated in the analysis phase of research data, where identified the strengths
and weaknesses originated in sociocultural and technological factors (Social environment, their
motivations and representation schemes, as well as the degree of appropriation of ICT) that exist
in the ethnic minority group Ñuu Savi. The dimensions presented in the model MOPADIME,
they lead to the design of an educational strategy based on its cultural identity and support in
ICT. This strategic and methodological action of inclusive education focuses mainly on three
elements of the ethnic community: the Person, the Context and the Cognitive Task, emphasizing
the culture through the linguistic expression of their emotional correlates manifested in the
semantics of the variant of the Mixtec language.
[spa] Este proyecto está inscrito dentro de la línea de investigación “El contexto donde se
Introducen las Tecnologías de la Información y Comunicación” perteneciente al grupo de
investigación en Tecnología Educativa, del Departament de Pedagogía Aplicada i Psicología de
I’educació de la Universitat de les Illes Balears. El estudio se llevó a cabo en la comunidad
etnolingüística perteneciente al Pueblo Ñuu Savi (Pueblo de la Lluvia) de la Región Mixteca
Baja del Estado de Oaxaca, México.
La información que se ha obtenido a lo largo de ocho años que ha cumplimentado la
investigación, ha permitido presentar la memoria titulada “Propuesta de una Metodología
Didáctica a través de un Espacio Virtual Compartido por los Docentes” que acredita a quien
suscribe “La Suficiencia Investigadora área de conocimiento: Didáctica y Organización
Escolar”; expedido por la Universitat de les Illes Balears. Asimismo, presentar la propuesta de
un “Modelo Metodológico para el Diseño de un Objeto Digital Educativo (ODE) de la Lengua
Mixteca para la Variante de Santos Reyes Yucunaá”, tesis avalada por la Universidad
Tecnológica de la Mixteca para obtener el grado de Maestro en Ingeniería de Software.
Finalmente se concluye con el presente trabajo, donde se exponen los resultados obtenidos a la
pregunta: ¿Cómo pueden las Tecnologías de la Información y Comunicación contribuir con el
proceso de inclusión social y digital del grupo minoritario “Ñuu Savi” de origen etnolingüístico,
sin perder su identidad cultural?
Como respuesta, se genera en la fase de análisis del relevamiento de datos de la presente
investigación, el Modelo Palma para el Desarrollo e Inclusión de las Minorías Étnicas
(MOPADIME), en donde se han identificado las fortalezas y debilidades originadas en los
factores socioculturales y tecnológicos (entorno social, sus motivaciones y esquemas de
representación, asi como el grado de apropiación de las TICs) que existen en el grupo minoritario
étnico Ñuu Savi. Las dimensiones presentadas en el modelo MOPADIME, conllevan al diseño
de una estrategia educativa con fundamento en su identidad cultural y soporte en las TICs. Esta
acción estratégica y metodológica de educación inclusiva se centra principalmente en tres
elementos de la comunidad étnica: la Persona, el Contexto y la Tarea Cognitiva, haciendo énfasis
en la cultura a través de la expresión lingüística de sus correlatos emocionales manifestados en la
semántica de la variante del idioma Mixteco.